Alendronate מול Risedronate : תוצאות מחקר ה-FACT (מתוך Clinical Endocrinology and Metabolism?)

לחולות עם אוסטאופורוזיס פוסט מנו-פאוזלית המטופלות ב- alendronate (Fosamax) יש ירידות גדולות יותר במרקרים של טורנאובר של העצם ועליות גדולות יותר ב-BMD (bone mineral density) בהשוואה לאלה המטופלות ב- risedronate (Actonel).

החוקרים ערכו מחקר בשם FACT (Fosamax Actonel Comparison Trial) במשך שנה, בכדי להשוות תוצאות לאחר שנתיים של טיפול.

מתוך 1053 נשים, שהשלימו את השנה הראשונה של המחקר, 833 נשים עם BMD נמוך נכללו בהמשך לשנת המחקר הראשונה. נשים אלה המשיכו עם הטיפול, שניתן להן (פעם בשבוע של alendronate 70 mg או פעם בשבוע risedronate 35 mg) למשך שנה נוספת. תוצאות המחקר פורסמו במהדורת יולי של Clinical Endocrinology and Metabolism.

בעוד ששתי התרופות הביאו לעליות משמעותיות בכל מדידות ה-BMD, לחולים, שטופלו ב- alendronate, היו עליות גדולות יותר משמעותית לאחר 24 חודש (p < 0.001). בהשוואה לחולים, שטופלו ב- risedronate, עליות גדולות יותר ב-BMD בטיפול ב- alendronate כללו : 2.1% בטרוכנטר, 1.7% בירך, 1.9% בצוואר הפמור ו-1.8% בעמוד השדרה הלומברי.

שני הטיפולים הורידו משמעותית את כל המרקרים הביוכימיים של טורנאובר של עצם, אך ההבדלים בין הקבוצות היו לטובת טיפול ב- alendronate.

לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשיעור הכולל של תופעות קליניות בלתי רצויות או בשכיחות של תופעות לא רצויות רציניות.

במהלך 24 חודש לא היו הבדלים משמעותיים בתופעות גסטרו-אינטסטינליות עליונות בלתי רצויות בין שתי קבוצות הטיפול (alendronate 24.8%, risedronate -22.9%) או בפרופורציה של נשים, שהפסיקו להשתמש בתרופה בשל אירוע גסטרו-אינטסטינלי עליון בלתי רצוי (alendronate 1.7%, risedronate -1.2%).

לדברי החוקרים, התוצאות עשויות להיות יעילות לרופאים ברשימת מרשמים ובניהול החלטות לגבי החולים שלהם.

J Clin Endocrinol Metab 2006;91:2631-2637

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת: יש לציין שהמדדים שנבדקו לא כללו שברים ולכן יש להיות זהירים בהסקת מסקנות שכן צריך לזכור שהמטרה הסופית של הטיפול היא למנוע שברים ולא רק לשפר BMD .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה