דרמטולוגיה

ניתן לבצע מיפוי לימפטי לאחר ניתוח מלנומה נרחב (מתוך Cancer)

מחקר חדש מצא, כי בחולים שעברו בעבר ניתוח מקומי נרחב להסרת מלנומה ראשונית, מיפוי לימפטי וזיהוי הבלוטות הסנטינליות (SLNsentinel lymph node) עשוי להיות מוצלח, וביופסיות מהבלוטות משקפות בצורה מדויקת את אפיק בלוטות הלימפה האזוריות.

עם זאת, הדרך המועדפת כיום הינה לבצע את הפרוצדורה בזמן הניתוח. החוקרים אף הם ממליצים, כי חולים מתאימים יעברו בו-זמנית הסרה מקומית נרחבת עם מיפוי לימפטי וביופסיה של בלוטת לימפה סנטינלית.

בגיליון דצמבר של Cancer, מציינים החוקרים כי מצב ה-SLN הינו הפקטור הפרוגנוסטי החשוב ביותר בחולים עם מלנומה עורית ראשונית, אך מיפוי לימפטי ו-SLN עלול להיות לא מדויק בשל הפרעה לכלים הלימפטיים בחולים שעברו בעבר הסרה מקומית נרחבת.

במסגרת המחקר, בדקו החוקרים נתונים אודות 104 חולים שעברו ניתוח לפני ההליך למיפוי בלוטות הלימפה, ו-1,291 שעברו בו זמנית ניתוח, מיפוי וביופסיה.

לא נמצא הבדל במספר ה-SLN והמספר שזוהה באפיק לימפטי בין הקבוצה שעברה קודם ניתוח ובין הקבוצה שעברה הכל בו זמנית. הדבר היה נכון גם עבור שיעור הבלוטות הסנטינליות החיוביות (18% לעומת 17%).

לאחר מעקב חציוני של 51 חודשים, לא נראתה הישנות בבלוטות הלימפה בקבוצה שעברה קודם ניתוח.

למרות התוצאות, החוקרים ממליצים על ניתוח בצמוד למיפוי לימפטי ו-SLN. הליכים נפרדים, למסקנת החוקרים, כרוכים בעלות גבוהה יותר, דורשים ניתוח נרחב יותר ובעלי פוטנציאל גדול יותר לתחלואה.

Cancer 2006;107:2647-2652

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה