דרמטולוגיה

מורפין וגאבפנטין לטיפול בכאבים נוירופתים , jc438, ה- NEJM

כאב נוירופתי הוא סיבוך של סרטן, סוכרת, מחלה ניוונית של עמוד שדרה, איידס ומחלות זיהומיות אחרות ויש לו השפעה עצומה על איכות החיים ועל הוצאות הבריאות.

גאבאפנטין (Gabapentin) ואופיואידים הן מתרופות הקו הראשון לטיפול בכאב נוירופתי.

עם זאת, במינון המקסימלי הנסבל של תרופות אלו, כתכשיר בודד, מושגת הקלה של כ-30% בלבד בעוצמת הכאב בשל יעילות מוגבלת, תופעות לוואי המגבילות את המינון או שניהם.

שילוב של תרופות משככות כאבים הפועלות במנגנון שונה עשוי להיות בעל השפעה סינרגיסטית ולהביא לשיפור ביעילות במינונים נמוכים יותר עם פחות תופעות לוואי מאשר טיפול בתכשיר בודד.

תופעות הלוואי השכיחות בשימוש במורפין (morphine) כוללות דיכוי נשימתי, סדציה (sedation) בחילה והקאה, עצירות וגרד. תופעות הלוואי השכיחות בשימוש בגאבאפנטין כוללות סדציה, אטקסיה (ataxia) וסחרחורת. מלבד סדציה, רוב תופעות הלוואי האופייניות לאופיואידים נדירות בשימוש בגאבאפנטין, כך שבשילוב התרופות אין חפיפה ברוב תופעות הלוואי.

נוירופתיה סוכרתית כואבת ונוירלגיה פוסט-הרפטית (postherpetic neuralgia) הן תסמונות של כאב נוירופתי שנבחנו במחקרים רבים. הודגם כי שתי התסמונות מגיבות לאופיואידים ולגאבאפנטין.

מחקר זה משווה בין השילוב של גאבאפנטין ומורפין עם כל אחת מהתרופות כתכשיר בודד במטופלים עם נוירופתיה סוכרתית או נוירלגיה פוסט-הרפטית.

במחקר אקראי, כפול סמיות ומבוקר פלצבו זה הוקצו המטופלים לארבע קבוצות טיפול כאשר בכל קבוצה ניתנו פלצבו פעיל, מורפין בשחרור מושהה, גאבאפנטין ושילוב של גאבאפנטין ומורפין כל התרופות ניתנו במתן פומי, כל אחת לתקופה של 5 שבועות, כאשר סדר מתן התרופות היה שונה בכל קבוצה.

הפלצבו הפעיל הכיל מינון נמוך של לורזפם (lorazepam). בנזודיאזפינים אינם יעילים כטיפול בכאב נוירופתי, אך ההשפעה הסדטיבית שלהם מספקת פלצבו יותר אמין במחקרים המשווים בין משככי כאבים בעלי השפעה סדטיבית.

התוצאה העיקרית שנבחנה היתה ממוצע עוצמת הכאב היומי במטופלים הנוטלים את המינון המקסימלי הנסבל.

עוצמת הכאב הוגדה על-ידי המטופלים בסולם מ-0 עד 10, כאשר ערכים גבוהים מצביעים על עוצמת כאב גבוהה יותר.

כמו כן נבחנו תופעות הלוואי, מינון התרופות, מצב הרוח ואיכות החיים.

41 מטופלים, שהם כשני שליש מהמטופלים שהתחילו את המחקר, השלימו את כל תקופת המחקר. ממוצע הכאב היומי במינון הגבוה ביותר הנסבל היה נמוך משמעותית בקבוצת הטיפול המשולב בגאבאפנטין בהשוואה לפלצבו ולכל אחת מהתרופות בנפרד.

המינון המקסימלי הנסבל היה נמוך יותר באופן משמעותי סטטיסטית עבור השילוב של גאבאפנטין ומורפין מאשר עבור כל תרופה בנפרד. במינון המקסימלי הנסבל השילוב של גאבאפנטין-מורפין היה כרוך בשכיחות גבוהה יותר של עצירות מאשר גאבאפנטין לבד ובשכיחות גבוהה יותר של יובש בפה לבד ממורפין לבד.

לסיכום, במטופלים עם כאב נוירופתי השילוב של גאבאפנטין ומורפין השיג שיכוך כאבים טוב יותר במינונים נמוכים יותר מאשר כל תרופה בנפרד, עם זאת הטיפול היה כרוך בשכיחות גבוהה יותר של עצירות ויובש בפה.

למאמר


Morphine, Gabapentin, or Their Combination for Neuropathic Pain, Ian Gilron, Joan M. Bailey, NEJM, Volume 352:1324-1334

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה