דרמטולוגיה

חידושים בטיפול ביבלות – סקירת מערכת

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב – המגזין המוקלט

Local treatments for cutaneous warts: systematic review

S. Givvs and others









יבלות בעור, common warts, הן מחלה ויראלית שכיחה, שפירה שיש לה מהלך טבעי של חודשים עד שנים עד להעלמות היבלות באופן ספונטני. יבלות מופיעות בדרך-כלל על הידיים או הרגלים. יבלות פשוטות המופיעות מחוץ לאזור הגניטאלי חולפות כאמור מעצמן, ורבים מעדיפים לא לטפל בהן כלל. מאידך, ליבלות באזורים החשופים כמו ידיים או פנים יש משמעות חברתית עבור החולה ויבלות באזור כפות הרגליים עלולות לכאוב.

משך השנים הוצעו ונדחו טיפולים מקומיים רבים ליבלות. הד”ר סאם גיבס מביה”ח באיפסויץ’ סוקר ב-BMJ את הטיפולים המקומיים השונים ביבלות ואת הסימוכין שיש בספרות לכל אחד מסוגי הטיפולים. גיבס וחבריו סקרו את הספרות הרפואית ואיתרו 50 מחקרים שעסקו בנושא: ככלל הרמה המתודולוגית של המחקרים האלה הייתה נמוכה וקשה היה לשפוט את תוצאותיהם בגלל דיווח לקוי ושיטות מחקר בלתי מספקות.

ההוכחות הטובות ביותר היו בקשר ליעילות של טיפול מקומי בחומרים המכילים חומצה סליצילית. אינפורמציה שנלקחה מששה מחקרים מבוקרים מעלה כי שיעור הריפוי של יבלות בעזרת חומצה סליצילית הוא 75%. ב-144 מתוך 191 חולים שטופלו נעלמו היבלות לאחר טיפול זה בהשוואה לשיעור ריפוי ספונטני של 48% לאחר טיפול בפלצבו.

סקירת הספרות של גיבס ועמיתיו העלתה גם כי יש ככל הנראה אפקט טיפולי מסוים לדיניטרו כלורו בנזן בטיפול מקומי. ואולם אינפורמציה באשר ליעילות של דיניטרו כלורו בנזן מגיעה משני מחקרים קטנים יחסית.

סקירת הספרות לא העלתה הוכחות מספיקות לגבי יעילות הטיפול בקריותרפיה. לא נמצאו הוכחות מספיקות לגבי יעילות הזרקה מקומית של בלאומיצין, ורק מעט הוכחות לגבי יעילות השימוש בפלואורו אורציל מקומי, אינטרפרון, טיפול פוטו דינאמי או טיפול בלייזר.

סקירת הספרות בנושא שיטות הטיפול היעילות ביבלות מעלה ממצא מעניין: אף שתופעה שפירה זו היא שכיחה למדי, יש רק מעט מחקרים מבוקרים ומסודרים אשר השוו את שיטות הטיפול השונות לפלצבו או לשיטות אחרות. הוכחות מספקות קיימות לגבי טיפול מקומי בחומצה סליצילית, ואולם לגבי כל שיטות הטיפול המקומי האחרות לא קיימים מספיק מחקרים טובים שיאוששו או יפריכו את אמונתנו ביעילותם.


S. Givvs and others. Local treatments for cutaneous warts: systematic review. BMJ Vol. 325, No. 7362, 31 August 2002.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה