דרמטולוגיה

הפחתה בהעברת קרינה אולטרה סגולה בבד כותנה, ע"י כביסות ושיטות צביעה שונות.

בעבודת מחקר זו, שבוצעה ע"י Wang וחבריו, נבדקה ההגנה מפני קרינת השמש העל-סגולה שמעניקה חולצת T מכותנה. נבדקו אריג כותנה רגיל ואריג שעבר טיפול ע"י תמיסת סודה קאוסטיק, כדי לשפר את האפיניות שלו לצביעה ואת חוזקו המיכני, תהליך הנקרא Mercerization, האריגים נבדקו לפני כביסה ולאחר 5 כביסות עם מים חמים בלבד וחמש כביסות עם דטרגנט, כמו כן 5 כביסות עם תערובת של דטרגנט וחומר סופח UV
(Stilbene disulfonic acid) . כמקור האור שימש Transmittance analyzer שסיפק ספקטרום מ- 400-280 nm ה- UPF
(UV Protection factor) חושב כמנה בין הקרינה ללא חציצת האריג הנבדק, לבין הקרינה עם חציצת האריג.
לפני הטיפול היה ה-UVP ברמה של 4.94 לאריג הרגיל ו- 3.13 לאריג המטופל ע"י סודה קאוסטיק. האריג חסם UVB יותר מאשר את קרינת ה- UVA. אחרי 5 כביסות במים חמים בלבד, עלה ה- UPF ב- 51% ו- 17& לאחר כביסה עם דטרגנט. מסנן קרינה + דטרגנט העלו את ה- UPF ב- 407%! צביעת האריג שיפרה את יכולת חסימת הקרינה ב- 242%! לגבי צבע צהוב וב- 666% לגבי צבע כחול.
השיפור ב- UPF לאחר כביסה מוסבר בהתכווצות הבד לאחר הכביסה, כביסה באבקה המכילה מסנן קרינה משפרת יכולת האריג לחסום קרינה וייתכן שזו תהיה דרך חדשה לשפר יכולת הגנה מפני קרינה של בגדים.
בגדים כהים מגינים יותר, כפי שהוכח בהבדל העצום בין אריג צהוב לאריג כחול.
לסיכום, כשאנו מדריכים את המטופלים כיצד להגן על עורם מפני השמש, רצוי להמליץ על כביסת הבגדים במים חמים ועל שימוש ביגוד בעל צבע כהה יותר.

Ref.
Wang et. Al. : Reduction of ultraviolet transmission through cotton T shirt fabric with low UV protection, By various laundring methods and dying. Clinical Implications.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה