קרדיולוגיה

טיפול ב-Apixaban מפחית את הסיכון לשבץ מוחי בכל סוגי פרפור פרוזדורים (מתוך כנס Heart Rhythm Society)

מתוצאות מחקר ARISTOTLE עולה כי המעכב הישיר של פקטור Xa, Apixaban, עדיף על קומדין במניעת שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי בחולים עם פרפור פרוזדורים, בין אם מדובר בפרפור פרוזדורים התקפי או קבוע.

המסקנות מבוססות על ניתוח משני פרוספקטיבי של המחקר, ממנו עולה גם כי Apixaban מפחית את הסיכון לסיבוכי דמם טוב יותר מהטיפול הקודם בשני הסוגים של פרפור פרוזדורים. ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס המדעי מטעם ה-Heart Rhythm Society.

מהנתונים עולה עוד הבדל בסיכון לתסחיפים לפי סוג פרפור הפרוזדורים, ללא תלות בטיפול. חלק גדול מהנתונים בנושא עד כה מעידים כי התוצאות בחולים עם פרפור פרוזדורים קבוע או ממושך ופרפור פרוזדורים התקפי דומות בכל הנוגע לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי. הממצאים הנוכחיים קוראים תיגר על גישה ו, מאחר שמוכיחים בבירור כי בחולים עם פרפור פרוזדורים קבוע או ממושך קיים סיכון מוגבר לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי, וכי כך היה גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

במסגרת מהחקר חולקו באקראי כ-18,000 חולים עם פרפור פרוזדורים ולפחות גורם סיכון אחד נוסף לשבץ מוחי לקבלת טיפול ב- Apixaban במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום, או קומדין לערכי INR של 2.0-3.0. טיפול ב- Apixaban הביא לירידה של 21% בסיכון היחסי לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי (p=0.011), ירידה של 31% בדימומים (p<0.001) וירידה של 11% בתמותה מכל סיבה (p=0.047) במהלך ממוצע של 1.8 שנים, בהשוואה לקומדין.

בסקירה הנוכחית, 2786 חולים (15.3%) אובחנו עם פרפור פרוזדורים התקפי ו-15,412 (84.7%) אובחנו עם פרפור פרוזדורים ממושך/קבוע.

העדיפות של Apixaban על קומדין במניעת שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי תוארה בשני הסוגים של פרפור פרוזדורים.

ללא תלות בטפול, בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי, בהשוואה לאלו עם פרפור פרוזדורים ממושך/קבוע, נרשם שיעור נמוך יותר של אירועי שבץ מוחי או תסחיף  סיסטמי (2.2% לעומת 3.5% ל-100 שנות-מטופל) עם יחס סיכון מתוקן של 0.70 (p=0.015). לא תוארו הבדלים מובהקים דומים בין שני סוגי הפרעת הקצב בכל הנוגע לשיעור הדימומים המג’וריים ושיעורי התמותה מכל סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שבמחקר הוכיחו כי בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי קיים סיכון נמוך יותר לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי, לאור ההשפעות החיוביות של Apixaban, בעיקר בכל הנוגע לבטיחות הטיפול, ניתן לשקול מתן טיפול ב- Apixaban לחולים עם פרפור פרוזדורים מכל סוג, במידה וישנו לפחות גורם סיכון אח נוסף לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי.

מתוך כנס Heart Rhythm Society

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה