קרדיולוגיה

הבדלים בהתייצגות התסמינים ובשיעורי התמותה באשפוז בהתאם לסוג האוטם הלבבי (Am Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Heart Journal עולה כי בחולים מאושפזים עם NSTEMI (Non-ST-segment Elevation Myocardial Infarction) הסבירות להתייצגות עם כאבי חזה או אי-נוחות בחזה גבוהה כפליים בהשוואה לחולים עם STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction). חולים עם אוטם לבבי ללא כאב או אי-נוחות בחזה מאובחנים ומטופלים לרוב בשלב מאוחר יותר ועל-כן שיעורי התמותה באשפוז גבוהים יותר, בין אם הייתה עליה של מקטע ST ובין אם לאו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב או אי-נוחות בחזה הינה הסמן הקלאסי לאוטם לבבי חד, אך חלק מהחולים עם אוטם לבבי חד מופיעים ללא כאבים או אי-נוחות בחזה. הם שיערו כי ייתכן וקיים קשר בין סוג האוטם הלבבי (NSTEMI או STEMI) ובין נוכחות או העדר כאב או אי-נוחות בחזה.

החוקרים בחנו את הקשר בין כאב/אי-נוחות בחזה בעת ההתייצגות וסוג האוטם הלבבי, הטיפול באשפוז והתמותה בקרב למעלה מ-1,140,000 משתתפים עם MI הרשומים במאגר NRMI (National Registry of Myocardial Infarction) בין השנים 1994-2006.

בסה”כ, 43.6% מהחולים עם NSTEMI ו-27.1% מהחולים עם STEMI הופיעו ללא כאבי חזה או אי-נוחות בחזה. בשני הסוגים של האוטמים הלבביים, חולים ללא כאב/אי-נוחות בחזה היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, היסטוריה של אי-ספיקת לב וסיכוי גבוה יותר כי ידחו את הפניה לבית החולים. בחולים אלו הסיכוי לקבלת טיפולים תרופתיים והתערבויות פולשניות מוכחות היה נמוך יותר.

מניתוח רב-משתנים עלה כי NSTEMI הינו הגורם המנבא המשמעותי ביותר לתסמינים לא-טיפוסיים (יחס סיכויים מתוקן של 1.93). בתוך ארבע הקטגוריות של כאב-חזה/סוג האוטם הלבבי, שיעורי התמותה הגבוהים ביותר תועדו בחולים ללא כאב/אי-נוחות בחזה עם STEMI (27.8%) , לאחריהם כאבי חזה עם NSTEMI (15.3%) וכאבי חזה עם STEMI (9.6%), והשיעורים הנמוכים ביותר תועדו בחולים עם כאב חזה ו-NSTEMI (5.4%).

יחס הסיכויים המתוקן לתמותה היה 1.38 בחולים ללא כאב חזה/אי-נוחות בחזה, בהשוואה לחולים עם כאב חזה בקבוצת החולים עם STEMI ו-1.31 בחולים עם NSTEMI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים מאושפזים עם NSTEMI סיכוי גבוה כמעט כפליים להופעת כאב או אי-נוחות בחזה, בהשוואה לחולים עם STEMI. ללא תלות בשאלה אם היו עליות מקטע ST או לא, בחולים עם MI ללא כאב או אי-נוחות בחזה לרוב, האבחנה והטיפול מתעכבים, וסיכויי התמותה באשפוז גבוהים יותר.

Am Heart J. 2012;163(4):572-579

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה