קרדיולוגיה

טלמטריה לבבית מזהה פרפור פרוזדורים בחמישית ממקרי שבץ מוחי קריפטוגני (מתוך International Stroke Conference)

טלמטריה לבבית אמבולטורית במהלך 21 ימים מאבחנת פרפור פרוזדורים התקפי סמוי בכ-20% מהחולים עם איסכמיה מוחית קריפטוגנית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס ה-American Stroke Association’s International Stroke Conference לשנת 2012.

לדברי החוקרים, בשליש מהחולים המשוחררים לביתם לאחר שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף, האתיולוגיה לאירוע אינה ידועה. למרות שידוע כי פרפור פרוזדורים התקפי הינו גורם אפשרי, לא זוהו גורמים המנבאים את הפרעת הקצב.

החוקרים שיערו כי טלמטריה לבבית אמבולטורית ניידת (Mobile Cardiac Outpatient Telemetry, ובקצרה MCOT ), שתבוצע לאורך 21 ימים, תהה שיעור גבוה של פרפור פרוזדורים התקפי וכי ניתן לזהות גורמי סיכון המנבאים פרפור פרוזדורים התקפי.

המחקר הינו סקירה רטרוספקטיבית של 156 חולים, בגיל ממוצע של 68 שנים, שעברו ניטור לבבי בתוך שישה חודשים משבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף מסיבה לא-ידועה. כמעט כל המשתתפים (97%) לא נטלו נוגדי-קרישה ו-51% לא נטלו טיפול להאטת קצב הלב.

מחצית מהמשתתפים היו נשים ומחציתם היו אפריקאים-אמריקאים, ב-79% מהמקרים מדובר היה בשבץ מוחי, ל-35% היה היסטוריה של שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף קודם. יתר לחץ דם תועד ב-87% מהחולים, אך אי-ספיקת לב ב-8% בלבד.

27 חולים אובחנו עם פרפור פרוזדורים התקפי באמצעות הניטור (17.3%). שני-שליש מהאירועים נמשכו פחות משלושים שניות, 26% נמשכו למעלה מ-30 שניות ו-7.5% מהאירועים היו ממושכים.

מהמחקר עולה עוד כי עם העלייה במשך הניטור, כך עלו שיעורי האבחנה של פרפור פרוזדורים התקפי. אבחנת פרפור פרוזדורים התקפי עלתה משמעותית מ-3.8% ב-48 השעות הראשונות ל-9.2% לאחר שבעה ימים, ל-15.1% לאחר 14 ימים ול-19.5% לאחר 21 ימים (p<0.05).

מניתוח רב-משתנים עולה כי הגורמים המנבאים המשמעותיים ביותר לפרפור פרוזדורים התקפי כללו פעימות פרוזדוריות מוקדמות (PAC או Premature Atrial Complexes) בבדיקת אק”ג ומין נקבה. גורמים משמעותיים אחרים כללו עליה של 1 ס”מ בקוטר הפרוזדור השמאלי, ירידה של 10% במקטע הפליטה של חדר שמאל ועליה של נקודה אחת במדד NIH Stroke Scale.

מומחים בתחום מציינים כי לא ברור אם אירועים הנמשכים פחות משלושים שניות כרוכים בסיכון דומה לשבץ מוחי כמו אלו הנמשכים למעלה משלושים שניות. עם זאת, אירועים קצרים נוטים להתקדם לאירועים ממושכים יותר ובהמשך לפרפור פרוזדורים ממושך.

International Stroke Conference 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה