מחקר ה-SHEP : טיפול ביתר לחץ דם מעלה את תוחלת החיים בקשישים (JAMA)

מחקר SHEP שפורסם כעת ב-JAMA מדווח שבמעקב ארוך טווח של 22 שנה אחר חולי יתר לחץ דם נמצא שכל טיפול של חודש אחד המבוסס על chlorthalidone היה קשור להשגת יום נוסף ללא מוות קרדיווסקולרי.

המימצאים העיקריים מראים שבתום 22 שנות מעקב, שבמהלכם נפטרו 60% מהמשתתפים במחקר, למטופלים בקבוצת הטיפול הפעיל הייתה תוחלת חיים ארוכה יותר של כ-4.5 שנים. לטענת החוקרים זהו למעשה המחקר הראשון המראה שטיפול ביל”ד מאריך חיים.  

החוקרים מקווים שהמחקר יעודד את הגברת ההיענות של המטופלים לנטילת התרופות ליל”ד, וכן את הנכונות של ספקי הבריאות לתמוך בטיפולים אלה.

במחקר ה-SHEP נכללו 4,700 מטופלים בגיל ממוצע 72 שגוייסו בין 1985-88 . המשתתפים חולקו באופן רנדומלי לטיפול ב-chlorthalidone שלו התווסף אתנולול בהתאם לצורך, או פלצבו, למשך 4.5 שנים. לאחר מכן המטופלים התבקשו להמשיך בטיפול הפעיל.

לאחר 22 שנים נמצא שתוחלת החיים הייתה גבוהה יותר ב-105 יום בקבוצת הטיפול הפעיל, וב-158 יום בהתייחס לתמותה על רקע קרדיווסקולרי. יחס הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית בקבוצת הטיפול הפעיל היה 0.89 ומובהק סטטיסטי עם p=0.03 , ו-0.97 ללא מובהקות לגבי תמותה מכל סיבה.

החוקרים מדגישים גם כי מעבר לשיפור בהישרדות הטיפול ביל”ד גם מונע אירועי שבץ לא פטאליים שלהם השפעה מהותית על איכות החיים.

 The Heart

JAMA 2011; 306:2588-2593

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה