האם Atorvastatin פוגע ביעילות קלופידוגרל? (Am Heart J)

ממחקר אפידמיולוגי חדש עולה כי Atorvastatin עשוי לפגוע ביעילות טיפול Clopidogrel, אך העדויות אינו ודאיות. קלופידוגרל תלוי בפעילות אנזים CYP3A4 להפעלתו, ובתיאוריה, תרופות אחרות המעכבות את פעילות האנזים אמורות לפגוע ביעילותו. מאחר שמספר תרופות משמעותיות המשמשות בקרדיולוגיה, כולל Atorvastatin ו-Simvastatin, מעכבות את פעילות האנזים, האינטראקציה האפשרית עשויה להיות בעלת חשיבות קלינית.

מספר מחקרים שכללו מדדים ביוכימיים לפעילות טסיות העלו תוצאות סותרות. לכן, החוקרים ניסו להשתמש בנתונים האפידמיולוגיים מקוויבק, קנדה, בכדי לקבוע אם מעכבי CYP3A4 משפיעים על התוצאות הקליניות.

החוקרים אספו נתונים אודות מטופלים ששוחררו לאחר PCI מבתי חולים בקוויבק במהלך תקופה של שנתיים, שקיבלו מרשם לטיפול בקלופידוגרל. מבין אלו, הם זיהו את החולים שקיבלו מרשם ל- Atorvastatin, וקבוצת ביקורת של אלו שלא קיבלו מרשם כזה. הם גם זיהו את אלו שקיבלו מרשם למעכבי CYP3A4, ואלו שלא קיבלו אף אחת מבין התרופות.

המדד העיקרי היה מדד מורכב שכלל מגוון אירועים קרדיווסקולרים חמורים בין הקבוצות, ובמחקר השוו את השכיחות בין הקבוצות עד 30 ימים מהשחרור. 2927 חולים קיבלו מרשם לקלופידוגרל ונכללו במחקר, מהן 727 קיבלו מרשם ל- Atorvastatin. לכן, היו סה”כ 2200 ביקורות, 920 מהם קיבלו מרשם לטיפול במעכבי CYP3A4 אחרים.

מהתוצאות עולה כי חולים שטופלו ב- Atorvastatin היו בסיכון מוגבר לאירועים עד 30 ימים, בהשוואה לביקורות (OR=1.65, 95% CI = 1.07-2.54). מרשם של אחת מהתרופות האחרות בעלות אינטראקציה עם CYP3A4 גם היה מלווה בסיכון מוגבר (OR=1.56, 95% CI = 1.02-2.37), כמו גם עיכוב במילוי מרשם קלופידוגרל (OR=1.77, 95% CI = 1.16-2.70).

מהתוצאות החוקרים מסכמים כי בחולים עם תומכן, עיכוב במילוי המרשם לקלופידוגרל, בשילוב עם מרשם לתרופות אחרות מעכבות CYP3A4 (בעיקר Atorvastatin) עשוי להעלות את הסיכון לאירוע קרדיווסקולרי חמור ב-30 הימים הראשונים לאחר השחרור מבית החולים. הם מזהירים כי אחת המגבלות העיקריות של המחקר נובעת מהעיצוב התצפיתי, למרות שהם ניסו לתקנן לערפלנים אפשריים.

במאמר מערכת שדן במחקר נכתב כי החוקרים סיכמו שלמרות שהתוצאות מסקרנות, ככל הנראה נראה שאין משמעות קלינית לאינטראקציה בין התרופות. הכותבים מעלים את האפשרות כי נקודה מעניינת אחת היא מדוע למדדים מעבדתיים לתפקודי טסיות, המשמשים במחקרים רבים לבדיקת אינטראקציות עם קלופידוגרל, חשיבות מוגבלת על ההשפעה הקלינית.

Am Heart J 2006; 152: 263-9

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה