קרדיולוגיה

האם Multislice CT לפני ניתוח החלפת מסתם מזהה מחלת עורקים כליליים חמורה ? (מתוך American College of Cardiology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי בדיקת Multislice computed tomography (MSCT) יכולה לזהות במדוייק מחלת עורקים כליליים חמורה לפני ניתוח החלפת מסתם אב העורקים (aortic valve). המחקר פורסם בכתב העת של הקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה (the American College of Cardiology). 

החוקרים הסבירו כי ב-MSCT גלומה הבטחה כטכניקה לא פולשנית לזיהוי מחלת עורקים כליליים חסימתית, אולם טכניקה זו לא נחקרה בצורה מקיפה בהקשר להערכה טרום ניתוחית במטופלים עם מחלה מסתמית.

החוקרים בחנו את השימוש ב-MSCT כתחליף לאנגיוגרפיה קורונרית לצורך הערכה טרום ניתוחית ב-55 מטופלים עם היצרות חמורה במסתם אב העורקים.

החוקרים דיווחו כי הערכת חלל העורק על ידי MSCT נמנעה בלפחות כלי דם אחד ב-14 מהמטופלים (25%) על ידי הסתיידות קשה, ארטיפקט תנועה, ו/או יחס סיגנל לרעש נמוך. אצל 5 מ-14 המטופלים הללו נמצאה מחלת עורקים כליליים באנגיוגרפיה קורונרית שגרתית.

ל-6 מהמטופלים הייתה עדות ב-MSCT למחלת עורקים קורונריים, ואצל כל ה-6 נמצאה מחלת עורקים קורונריים באנגיוגרפיה קורונרית.    

עוד עולה מהתוצאות, כי אצל אף לא אחד מ-35 המטופלים עם ממצאים נורמליים ב-MSCT לא נמצאה מחלת עורקים קורונריים חמורה באנגיוגרפיה קורונרית שגרתית.

הרגישות של MSCT לא תקין או לא חד משמעי לזיהוי מחלת עורקים כליליים המאומתת על ידי אנגיוגרפיה הייתה 100%, ציינו החוקרים, והספציפיות הייתה 80%. תחת אותו עיקרון, ל-MSCT היה ערך ניבוי חיובי של 55% וערך ניבוי שלילי של 100%.

עוד עולה מהדיווח, כי ניקוד סידן (calcium score) של 1000 סיפק את הערך הטוב ביותר להקטנת מספר בדיקות ה-MSCT שלא ניתן היה לפרש, ואת החלק הגדול ביותר של מטופלים שעבורם בדיקה זו לבדה יכלה לשלול מחלת עורקים כליליים. 

החוקרים סיכמו באומרם כי התוצאות של ניסיון ראשוני זה במספר קטן יחסית של מטופלים מצביעות על כך שאנגיוגרפיה קורונרית המתבססת על multidetector CT עשוייה לשמש כתחליף לאנגיוגרפיה קורונרית פולשנית בכדי לשלול מחלת עורקים כליליים חמורה, במטופלים המיועדים לעבור ניתוח אלקטיבי להחלפת מסתם אב העורקים. הם הוסיפו, כי יש צורך במחקרים גדולים יותר כדי לחקור במלואה את היכולת של coronary multidetector CT לשפר את עיבוד הסיכונים הטרום ניתוחי.

בהערת העורכים צויין כי התוצאות בהחלט מדגימות את הפוטנציאל של coronary multidetector CT לשלול בצורה אמינה הימצאות של היצרות קורונרית בקבוצת מטופלים זו. לדבריהם, למרות שזהו מחקר מסקרן, הרי שהוא מייצג הערכה ראשונית של טכנולוגיה חדשה בתת קבוצה ספציפית של מטופלים.     

העורכים סיכמו באומרם כי הערכה טרום ניתוחית היא רק אחד היישומים האפשריים של coronary multidetector CT, אבל יישום זה מדגים את האתגר החדש העומד בפתח: שיפור יכולתם של הרופאים לקבל החלטות על בסיס מידע ולנהל רפואה נתמכת ראיות בשימוש ב- coronary multidetector CT.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Am Coll Cardiol 2006;47:2020-2024,2025-2026.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה