דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך מפחיתה רמות חומצה אורית בדם (Arthritis Rheum)

דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך, הכוללת קניות, מוצרי חלב וחלק מהפירות, עשויה לסייע במניעת התפתחות גאוט או התלקחויות גאוט , כך עולה מנתונים חדשים להערכת הקשר בין הרגלי התזונה ובין חומצה אורית בדם. תוצאות המחקר פורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר להשפעות של פחמימות על רמות חומצה אורית בדם. כעת, הם ביקשו לקבוע את ההשפעות הפרטניות והמשולבות של איכות הפחמימות (ערך גליקמי) וכמות הפחמימות (אחוז הפחמימות מסך האנרגיה היומית) על חומצה אורית.

החוקרים ערכו מחקר אקראי בקרב מבוגרים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, ללא מחלות לב וכלי דם (163 משתתפים). המשתתפים חולקו לאחד מארבעה משטרי תזונה למשך תקופות של חמישה שבועות, עם מרווחים של שבועיים בין משטרי התזונה השונים. משקל הגוף נותר קבוע.

ארבעת משטרי התזונה כללו דיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה (65 ומעלה) עם אחוז פחמימות גבוה (58% קילו-קלוריות), דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך (עד 45) עם אחוז פחמימות נמוך (40% קילו—קלוריות), דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך עם אחוז פחמימות גבוה ודיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה עם אחוז פחמימות נמוך. רמות חומצה אורית בדם נבחנו בתחילת המחקר ולאחר כל תקופת משטר תזונתי להשוואה בין ארבעת דפוסי התזונה.

52% מהמשתתפים במחקר היו נשים, 50% היו שחורים לא-היספאנים, כאשר הגיל הממוצע עמד על 52.6 שנים וריכוז חומצה אורית ממוצע של 4.7 מ”ג לד”ל. הפחתת הערך הגליקמי הביאה להפחתת רמות חומצה אורית בדם כאשר אחוז הפחמימות היה נמוך (0.24- מ”ג לד”ל) או גבוה (0.17- מ”ג לד”ל). הפחתת אחוז הפחמימות הביאה לעליה שולית בריכוז חומצ אורית בלבד כאשר הערך הגליקמי היה גבוה. ההשפעה המשולבת של הפחתת ערך גליקמי והעלאת אחוז הפחמימות בתזונה עמדה על 0.27- מ”ג לד”ל. השפעה זו תועדה גם לאחר תקנון לשינויים נלווים בתפקוד הכלייתי, רגישות לאינסולין ותוצרי גליקוליזה.

החוקרים מסמכים וכותבים כי הפחתת הערך הגליקמי הביאה להפחתת חומצה אורית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הפחתת הערך הגליקמי עשויה למנוע הופעת גאוט או התלקחויות של המחלה.

Arthritis Rheum. Published online December 4, 2015

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

נוירופתיה פריפרית – סקירה

נוירופתיה פריפרית – סקירה

מקור: JAMA
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|15/03/2026

המאמר הסקירה מתמקד בנוירופתיה פריפרית, מצב של פגיעה בעצבים הפריפריים, ומתאר את המאפיינים הפיזיולוגיים שלה, דרכי האבחון והגישה הטיפולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן