אלרגיה

יכולת פינוי כולסטרול מנבאת סיכון למחלות לב וכלי דם בחולי פסוריאזיס (Eur Heart J.)

יכולת פינוי כולסטרול ירודה ע”י חלקיקי HDL בחולי פסוריאזיס מלווה ברמות גבוהות של נגעים טרשתיים לא-מסויידים ועשויה להעיד על סיכון מוגבר להתקפי לב, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת European Heart Journal.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את התועלת של שימוש במדד CEC (Cholesterol Efflux Capacity) כמדד לסיכון קרדיווסקולארי ב-101 חולי פסוריאזיס. כל החולים השלימו הערכה של העורקים הכליליים, באמצעות בדיקות CTA של העורקים הכליליים ואפיון כל הנגעים הטרשתיים. הערכת CEC התבססה על כימות יכולת הפלזמה לנייד כולסטרול ממקרופאגים עתירי שומן.

מהערכת דגימות הדם עלה כי בחולים עם תפקוד ירוד של חלקיקי HDL, כפי שנקבע לפי מדדי CEC ירודים, תועדו רמות גבוהות יותר של נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים, עם קשר משמעותי עם נוכחות נגעים טרשתיים לא-מסויידים. בחולים עם מדדי CEC גבוהים יותר תועדו רמות נמוכות יותר של נגעים כליליים.

מהממצאים עולה קשר הפוך בין היקף נגעים כליליים לא-מסויידים ובין יכולת פינוי כולסטרול, ללא תלות בריכוז חלקיקי HDL ואלו תומכים בחשיבות הבנת  הקשר בין חלקיקי HDL וטרשת עורקים כליליים.

החוקרים זיהו גם הבדלים בין המינים, כאשר בנשים עם פסוריאזיס ומדדי CEC נמוכין יותר תועדו יותר נגעים לא-מסויידים, בהשוואה לגברים. ממצאים אלו תומכים בהשערה כי יכולת פינוי כולסטרול טובה יותר עשויה לספק הגנה מפני נגעים לא-מסויידים בנשים יותר מאשר בגברים.

Eur Heart J. Published online July 18, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה