אלרגיה

בדיקת אולטרה-סאונד משפרת סיווג תסמונת שיוגרן (Rheumatology)

בדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת הרוק משפרת את יכולת הסיווג לפי קריטריוני ה-ACR (American College of Rheumatology) של חולים עם תסמונת שיוגרן, ובעתיד תיקח חלק בהערכת החולים, כך טוענים חוקרים מצרפת.

במחקר הנוכחי אישרו החוקרים כי לבדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת הרוק תועלת קלינית רבה לאבחנה של תסמונת שיוגרן ראשונית. כלי לא-פולשני וקל לשימוש זה צריך להיכלל בבירור האבחנתי של חולים עם חשד לתסמונת שיוגרן.

להערכת התועלת של הבדיקה בחולים אלו, החוקרים ערכו מחקר שכלל 101 חולים עם חשד לתסמונת שיוגרן. מבין קריטריוני ההכללה הם כללו יובש עיני או יובש של הפה, הגדלה חוזרת או דו-צדדית של בלוטת הפרוטיד או ממצאים מעבדתיים חריגים המרמזים לתסמונת שיוגרן. מדד מבנה של 2 נקודות ומעלה לפי בדיקת אולטרה-סאונד הוגדר כחריג.

כל המקרים נבחנו ע”י פאנל של שלושה מומחים, שלא היו מודעים לממצאי בדיקת האולטרה-סאונד ותסמונת שיוגרן אובחנה ב-45 חולים. בשיעור דומה של חולים עם תסמונת שיוגרן וללא התסמונת מדד צביעה עינית עמד על 3 ומעלה.

בדומה לקריטריונים לסיווג לפי ה-ACR, הוספת תוצאה חיובית של בדיקת Rheumatoid Factor ו-Antinuclear Antibody של 1.320 ומעלה, כחלופה לתוצאות חיוביות לנוגדני Anti-SSASSB, הגדילה את הרגישות של הבדיקות הסרולוגיות ללא השפעה על הסגוליות, בהשוואה לשימוש בנוגדני Anti-SSA/SSB בלבד.

לבדיקת אולטרה-סאונד בלבד של בלוטת הרוק רגישות של 60% וסגוליות של 87.5%. הוספת מדד בדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת הרוק לקריטריוני ה-ACR הביאה להגדלת הרגישות מ-64.4% ל-84.4% ולירידה קלה בלבד בסגוליות, מ-91.1% ל-89.3%.

החוקרים כותבים כי בדיקת אולטרה-סאונד של בלוטת הרוק הינה בדיקה לא-פולשנית, נפוצה בשימוש, ללא חשיפה לקרינה ופחות יקרה, בהשוואה לבדיקות הדמיה אחרות, ומוסיפים כי הביאה לשיפור בדיוק האבחנתי של קריטריוני ACR משנת 2012. לאור זאת, הם ממליצים לכלול את בדיקת האולטרה-סאונד של בלוטות רוק בקריטריונים העתידיים לסיווג תסמונת שיוגרן.

Rheumatology 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה