אלרגיה

אבחון וטיפול ב-COPD בקהילה (מתוך SMJ)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Southern Medical Journal סוקר אבחון וטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD ) מנקודת מבט של רופאי המשפחה.

אבחון COPD ברפואה הראשונית הינו חשוב ומורכב, שכן תסמינים רבים משותפים למחלה זו עם אסתמה ומחלות לב. אבחנה נכונה של המחלה היא הבסיס לטיפול נכון ויעיל. השיטה הטובה ביותר לאבחן COPD היא על ידי ספירומטריה. שיטה זו מאפשרת אבחנה בין COPD לבין אסתמה ומחלות לב. באסתמה חסימת דרכי הנשימה הינה הפיכה, בעוד שב-COPD החסימה היא קבועה. למרות זאת, השימוש בספירומטריה ברפואה הראשונית אינו מספק.

מומחה מהתחום מציין כי על רופאי המשפחה להשתמש בספירומטריה לא רק לאבחון, אלא גם לשיתוף המטופלים בהחלטות כגון הפסקת עישון. לדבריו יש מקום לבצוע ספירומטריה בכל מטופל עם חשד ל-COPD , כגון מעשנים כבדים.

לדעת החוקרים, ב-COPD יציב הבסיס למעקב הוא חינוך המטופלים, ניטור קבוע של טכניקת האינהלציה, ושיקום ריאתי. חינוך המטופלים כולל עידוד להפסקת עישון, המנעות מגורמי סיכון נוספים והענות לטיפול התרופתי. על מנת להשיג מטרות אלה ניתן להעזר בבני משפחה של המטופלים.

שיקום ריאתי הינו טיפול משולב הכולל תרגילים, חינוך לטיפול עצמי, חינוך תזונתי ופסיכולוגי. השיקום הריאתי נחשב לסטנדרט טיפולי ומהווה חלק מההנחיות לטיפול ב-COPD . למרות זאת, הזמינות של שיקום ריאתי נמוכה מהרצוי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי COPD הינה מחלה הניתנת למניעה ולטיפול. על כן, טיפול יעיל עשוי להשפיע על איכות ואורך החיים של המטופלים. מכיוון שרב חולי COPD נמצאים במעקב ובטיפול רופא המשפחה, על רופאים אלה האחריות לטיפול נכון וחינוך של המטופלים. המטרה היא להפוך את המטופל משחקן פסיבי המקבל הנחיות למשתתף מלומד ופעיל בטיפול של עצמו.

Southern Med J. 2011;104:121-127

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

למתעניינים בנושא הנכם מוזמנים להצטרף לביה”ס האינטרנטי ל-COPD המקנה לכם גם נקודות זכות מטעם המועצה המדעית של הר”י.

לביה”ס האינטרנטי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה