אלרגיה

קורטיקוסטרואידים בשאיפה יכולים להעלות את הסיכון לסוכרת (מתוך American Journal of Medicine)

מאת איתמר גנמור

מממצאי מחקר חדש אשר פורסמו בכתב העת American Journal of Medicine בדצמבר 2010 עולה כי קורטיקוסטרואידים בשאיפה יכולים להעלות את הסיכון לסוכרת.

על פי אחד החוקרים, מינונים גבוהים של קורטיקוסטרואידים בשאיפה, אשר ניתנים פעמים רבות לחולי chronic obstructive pulmonary disease (COPD), נמצאים בקשר לעלייה בסיכון לסוכרת. לכן, לדעת החוקרים, חולים אשר נוטלים מינונים גבוהים של קורטיקוסטרואידים בשאיפה צריכים להיבדק להיפרגליקמיה אפשרית, והטיפול צריך להינתן רק במקרים שבהם התועלת ברורה.

לדברי החוקרים, למרות שההמלצה כיום היא למתן קורטיקוסטרואידים בשאיפה רק במקרים קשים של COPD, נכון להיום, הם ניתנים ליותר מ-70% מחולי ה-COPD. מכיוון שהשכיחויות של COPD וסוכרת עולות עם העלייה בגיל, חשוב לבחון אינרטאקציה בין השימוש בקורטיקוסטרואידים בשאיפה לבין החמרה באיזון הסוכר.

במחקר העוקבה הנוכחי, איתרו החוקרים “משתמשים חדשים” אשר טופלו בשנים 1990-2005 למחלות ריאה מתוך מתוך מאגרי המידע של ביטוחי הבריאות בקוויבק. המעקב נעשה עד 2007, עד תחילת סוכרת או עד התקדמות הסוכרת בקרב החולים אשר טופלו בתרופות פומיות לאיזון הסוכרת. על-מנת להעריך את יחסי השיעורים בין תחילת סוכרת לבין התקדמות סוכרת הקשורות לשימוש בקורטיקוסטרואידים בשאיפה השתמשו החוקרים באנליזת מקרה-ביקורת מקוננת, עם תקנון לגיל, מין, חומרת מחלת הריאה, ומצבי התחלואה הנלווית (comorbidity).

מתוך 388,584 החולים במחקר העוקבה, 30,167 פיתחו סוכרת תוך 5.5 שנות מעקב (שיעור היארעות 1000/14.2/שנה), ואצל 2,099 חולים התקדמה המחלה והם נדרשו לעבור מטיפול פומי לטיפול באינסולין (שיעור היארעות 1000/19.8/שנה).

בחולים אשר השתמשו בקורטיקוסטרואידים בשאיפה הייתה עלייה של 34% בשיעור תחילת הסוכרת (relative ratio, RR, 1.34, 95% רווח בר-סמך 1.29-1.39), ועלייה בשיעור התקדמות הסוכרת (RR 1.34, 95% רווח בר-סמך 1.17-1.53).

החולים אשר השתמשו במינוני הקורטיקוסטרואידים בשאיפה הגבוהים ביותר היו בקשר לעלייה הגבוהה ביותר בסיכון לתחילת ולהתקדמות הסוכרת.

מגבלות המחקר היו ערפלנים שאריים אפשריים, ותת-הערכה של שיעורי הסוכרת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה