אלרגיה

קשר בין חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר תחבורתי ובין סיכון מוגבר ל-COPD (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-24 בספטמבר 2010 ב- American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, עולה כי נמצא קשר בין חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר מכלי רכב, ובין עלייה בסיכון למחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic obstructive pulmonary disease, COPD).

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא קשר בין חשיפה קצרת טווח לזיהום אוויר ובין החמרה נשימתית בחולי COPD. עם זאת, לא ברור הקשר בין חשיפה לאורך זמן לזיהום אוויר ובין COPD. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את הקשר בין חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר תחבורתי ובין ההאירעות של COPD.

החוקרים הצליבו נתונים על 57,053 משתתפים ממחקר ה- Danish Diet, Cancer and Health study, עם נתונים מרישום בתי החולים על אשפוז ראשון בשל COPD בשנים 1993-2006. החוקרים העריכו את הרמה הממוצעת השנתית של NO2 ו-NO בכל איזורי המגורים של המשתתפים משנת 1971 ועד לאשפוז הראשון בשל COPD, או עד שנת 2006, וכן בדקו את היקף התחבורה באיזור המגורים של המשתתפים.

החוקרים מדווחים כי על 52,799 משתתפים נמצאו נתונים מלאים והם נכללו במחקר. 1,786 מהם (3.4%) אושפזו לראשונה בשל COPD בתקופת המחקר. מהתוצאות עולה כי נמצא קשר בין רמות NO2 ברביעון העליון לאורך 35 שנה, ובין עליה בהיארעות COPD, לעומת רמות NO2 ברביעון התחתון (HR 1.08, 95% CI 1.02-1.14). הם מציינים כי הסיכון היה גבוה יותר במשתתפים עם סוכרת (HR 1.29, 95% CI 1.05-1.6) או אסתמה (HR 1.19, 95% CI 1.03-1.38).

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי הערכת החשיפה לזיהום אוויר תחבורתי התבססה על כתובות המגורים של המשתתפים, וכי החשיפה המדוייקת של כל משתתף אינה ידועה.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר תחבורתי עלולה לתרום להתפתחות COPD, בייחוד באנשים עם סוכרת או אסתמה. הם מציינים כי הסיכון של אדם בודד החשוף לזיהום אוויר תחבורתי לפתח COPD הוא קטן, אך לאור השכיחות הרבה של זיהום אוויר מסוג זה יש לכך חשיבות גדולה.

Am J Respir Crit Care Med. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה