במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Nutrition מדווחים חוקרים מנורבגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לממאירות מעי גס ורקטום וסרטן מעי גס ימני.
החוקרים בחנו את הנתונים אודות 77,100 נשים בגילאי 30-70 שנים ממחקר Norwegian Women and Cancer Study, עם 1,625 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום שתועדו במהלך מעקב ממוצע של 17.4 שנים עד דצמבר 2018.
נתונים תזונתיים נאספו על-בסיס שאלוני מזון להערכת צריכת המזון של המשתתפים בשנה החולפת. רבעוני צריכת מזון אולטרה-מעובד הוגדרו כצריכה מעטה (עד 274 גרם/יום), בינונית-נמוכה (275-361 גרם/יום), בינונית-גבוהה (362-465 גרם/יום) או גבוהה (מעל 466 גרם/יום).
החוקרים בחנו את הקשר בין כמות צריכת מזון אולטרה-מעובד בתזונה ובין היארעות סרטן מעי גס ורקטום בכלל אזור מעי גס ורקטום ובאתרים ספציפיים.
המשתנים שנבחנו כללו גיל, הרגלי עישון, מדד פעילות גופנית, רמת השכלה וטיפול הורמונאלי חליפי; סך צריכת האנרגיה נכלל כערפלן.
לאחר תקנון למשתנים ולצריכת אנרגיה, צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.24, p=0.02) וסרטן מעי גס כאשר נבחן בנפרד לפי תתי אתרים לאורך מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.31, p=0.02).
צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד נקשר בקשר מובהק עם סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ימני (יחס סיכון של 1.58, p<0.001); עם זאת, לא תועד קשר משמעותי בין צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד ובין סרטן מעי גס שמאלי או סרטן רקטום.
בקרב נשים עם מדד מסת גוף גבוה (25 ומעלה), צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.33, p=0.04); באלו עם צריכה מעטה של בשר מעובד (פחות מ-30 גרם/יום) תועד קשר דומה (יחס סיכון של 1.39, p=0.02).
בדומה, משלב של צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד וצריכה מעטה של סיבים בתזונה נקשר בקשר מובהק עם סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום לעומת צריכה מעטה של מזון אולטרה-מעובד וסיבים (יחס סיכון של 1.34, p=0.03).
החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר מובהק סטטיסטית בין צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד ובין סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, עם סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ימני.
Br J Nutrition, Sep 16, 2025




תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!