דיאטה ים תיכונית עשויה להקל על פסוריאזיס (JAMA Dermatol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology, עולה כי דיאטה ים תיכונית עשויה להביא לשיפור בפסוריאזיס.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר בריאות צרפתי, בו נאספו נתונים תזונתיים אודות 158,361 מתנדבים לאורך שנתיים. הם שלחו לכל המשתתפים במחקר קישור לשאלון פסוריאזיס באינטרנט ומבין 35,735 המשתתפים שהשיבו על השאלונים, 3,557 דיווחו על אבחנה של פסוריאזיס ו-878 דיווחו על מחלה חמורה.

החוקרים דירגו את הרגלי האכילה של המתנדבים על-פי התאמתה לדיאטה ים תיכונית. לאחר שלקחו בחשבון אורחות חיים אחרים ומשתנים אחרים העשויים להעלות את הסיכון לפסוריאזיס, הם מצאו כי מקרים חמורים של המחלה היו פחות נפוצים בחולים עם הרגלי אכילה שהיו דומים יותר לדיאטה ים תיכונית.

בהשוואה לאלו עם הרגלי אכילה הכי פחות תואמים לדיאטה ים תיכונית, באלו שהקפידו על הרגלי אכילה הדומים ביותר לתפריט דיאטה ים תיכונית תועד סיכוי נמוך ב-22% לפסוריאזיס חמורה, ובאלו עם הרגלי תזונה שתאמו באופן מתון לדיאטה ים תיכונית נרשם סיכוי נמוך ב-29% למחלה חמורה.

החוקרים לא הצליחו למצוא קשר בין דפוס התזונה ובין הופעת פסוריאזיס. עם זאת, הם זיהו קשר בין חומרת פסוריאזיס ובין מספר גורמים אחרים, כולל מדד מסת גוף, עישון, רמת פעילות, מחלת לב, רמות טריגליצרידים גבוהות, לחץ דם גבוה, סוכרת ודיכאון.

בשלב זה, טוענים החוקרים, ייתכן כי יש מקום לעודד דיאטה דומה יותר לדיאטה ים תיכונית בחולי פסוריאזיס, לאור החסרונות המעטים הנלווים לגישה זו. יתרה מזאת, יש קשר בין הקפדה על דיאטה ים תיכונית ובין תועלת רפואית נוספת וייתכן כי גישה זו תסייע להקל גם על פסוריאזיס.

JAMA Dermatol 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

הקשר בין התפתחות העור להגנה חיסונית

הקשר בין התפתחות העור להגנה חיסונית

מקור: Cell Reports
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|03/02/2026

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב חשפו מנגנון המקשר בין התפתחות תאי עור להגנה חיסונית, ומציעים תובנות חדשות לגבי מחלות עור דלקתיות כמו פסוריאזיס ודלקת עור אטופית.

הופעה מוקדמת של שומות בילדים והשלכותיה העוריות, ההתפתחותיות, הפסיכולוגיות והאנדוקריניות (PEDIATRICS)

הופעה מוקדמת של שומות בילדים והשלכותיה העוריות, ההתפתחותיות, הפסיכולוגיות והאנדוקריניות (PEDIATRICS)

מערכת האתר
מערכת האתר
2 תגובות|22/09/2024

מאמר שפורסם לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS עוסק במהלך הטבעי של שומות שהופיעו מוקדם בילדות, והוא הראשון להעריך את הקשר בין הופעה מוקדמת של שומות בילדים לבין השלכות גופניות, התפתחותיות ורגשיות אפשריות. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן