מרבית האמריקאים עדיין אינם מודעים לגורמי הסיכון הניתנים לתיקון לסרטן (AICR)

המכון האמריקאי לחקר הסרטן (AICR) מדווח על כך שמרבית האמריקאים עדיין אינם מודעים לגורמי הסיכון לסרטן, על אף ששינוי סגנון חיים עשוי להוביל להורדת סיכון זה.

ע”פ סקר שנערך לאחרונה למודעות הקהל הרחב עולה שפחות ממחצית מהמגיבים לסקר היו מודעים לגורמי סיכון מבוססי מחקר הקשורים לסגנון חיים , לסרטן, לרבות חוסר פעילות, צריכת אלכוהול, תזונה עשירה בבשר אדום, דלה בירקות ופירות וצריכה של בשר מעובד.

בניגוד לכך , 87% מהמגיבים סברו שהגנטיקה היא הגורם המשמעותי ביותר על תחלואה בסרטן. בפועל, ה-AICR טוען ש-90%-95% מהגידולים הסרטניים מתרחש באנשים ללא מוטציות גנטיות הידועות כקשורות לסרטן.

לדעת ה-AICR יש משבר ברור במודעות הציבור לאפשרות מניעת הסרטן.

בסקר השתתפו 1004 אשר נשאלו “מה מבין הגורמים הבאים לדעתך הוא בעל השפעה משמעותית על התפתחות סרטן באדם רגיל ?” לאחר מכן ניתנו למשתתפים רשימות שכללו 29 גורמי סיכון בסדר אקראי .

ה-AICR מציין גם את חוסר ההכרה בכך שהשמנת יתר מהווה גורם סיכון משמעותי לסרטן. רק 50% מהמגיבים היו מודעים לכך, למרות העובדה, שמלבד הימנעות מעישון, הפחתת משקל גוף הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להפחתת הסיכון לסרטן.

כמו כן, רק 39% מהמשתתפים היו מודעים לקשר בין אלכוהול לסרטן.

ה-AICR מבצע סקרים אלה מאז 2001, והמגמות העיקריות הן כדלקמן :

·         המודעות למשמעות תזונה דלה בירקות ופירות פחתה מאז 2009 וכעת היא דומה ברמתה לזו שהייתה ב-2001 .

·         המודעות לאלכוהול כקשור לסרטן פחתה בסקר האחרון לאותה רמה של 2001 (כ-40%) .

·         המודעות להשפעת פעילות גופנית פחתה ל-39% לאחר שהגיע ל-50% ב-2009.

·         המודעות להשפעת תזונה עשירה בבשר אדום נותרה ללא שינוי מאז 2013 והיא עומדת על כ-35% בלבד.

·         רק 10% מהמגיבים היו מודעים לקפה עשוי להוריד את הסיכון לשני סוגי סרטן.

·         כ-28% מהמגיבים ציינו שסוכר עלול לגרום לסרטן ו-44% סברו שתזונה עשירה בשומן קשורה לסרטן. שני גורמים אלה, כך מציינת AICR , זכו לאחרונה להד תקשורתי על אף שהבסיס העובדתי אינו חד משמעי.

·         מגמה חיובית שעלתה מהסקר היא שרוב רובם של המשתתפים (93%) זיהו עישון וחשיפה לעישון (84%) כגורמי סיכון לסרטן, והמגמה הזו נותרה יציבה על פני זמן.

 

ה-AICR מסכמים כי נכון שאנשים בריאים רבים חולים בסרטן ולעיתים נראה שקל יותר לחשוש מפני סיבות גנטיות או גורמי סיכון בלתי נשלטים, אך העדויות המחקריות הן שלפעילות גופנית, שמירה על משקל גוף תקין ותזונה עשירה בירקות ופירות יש פוטנציאל למניעת מאות אלפי מקרי סרטן מידי שנה.

AICR. 2017 AICR Cancer Risk Awareness Survey Report. Full text


הערת המערכת: מכיוון שההמלצות הללו למניעת סרטן רלבנטיות ותקפות גם למניעת מחלות לב וכלי דם, וככל הנראה גם לדמנציה, ויש להן השפעה ברורה ומובהקת על תוחלת ואיכות חיים נראה שזהו אולי האתגר המרכזי של כלל הקהילה הרפואית לקדם המודעות והיישום שלהן.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן