טיפול במינון גבוה של ויטמין D אינו משפיע על כוח השרירים או איכות החיים של נשים לאחר-מנופאוזה (Clin Endocrinol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Endocrinology עולה כי טיפול במשך שנה אחת במינון גבוה של ויטמין D לא השפיע על כוח השרירים, שיווי משקל או איכות חיים של נשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופניה או אוסטיאופורוזיס, בהשוואה לטיפול במינון סטנדרטי.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר, במשך 12 חודשים, במהלכו המשתתפות במחקר טופלו בסידן אלמנטלי (100 מ”ג) עם ויטמין D (800 יחידות). בנוסף, המשתתפות חולקו באקראי לקבלת קפסולות ויטמין D3 (20,000 יחידות) או פלסבו תואם, שניתנו פעמיים בשבוע.

מדגם המחקר כלל 297 נשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופניה או אוסטיאופורוזיס. החוקרים בחנו את כוח השרירים, שיווי המשקל ואיכות החיים של הנשים בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשים. עוד השלימו החוקרים בדיקת גנוטיפ של SNP הקשורים במטבוליזם של ויטמין D.

מבין 297 המשתתפות במחקר, 275 נשים השלימו את המחקר. ריכוז ויטמין D הממוצע עלה באופן דרמטי בקבוצת הטיפול במינון-גבוה (מ-64.7 ל-164.1 ננומול/ליטר), כאשר בקבוצת הטיפול במינון סטנדרטי תועדה עליה מתונה יותר (מ-64.1 ל-81.8 ננומול/ליטר). לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשינוי בכוח השרירים, שיווי משקל, או איכות חיים, לאורך תקופת ההתערבות.

החוקרים מדווחים על קשר בין פולימורפיזם ב-rs3829251 ובין כוח השרירים והשפעות הטיפול, ממצאים הדורשים מחקרים נוספים באוכלוסיות אחרות.

Clin Endocrinol. 2017;87(1):20-28.

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן