האם שילוב סידן עם וויטמין D עשוי למנוע אובדן גובה בנשים לאחר מנופאוזה? (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול בתוספי סידן וויטמין D אינו מונע אובדן גובה בנשים בריאות לאחר-מנופאוזה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין תוספי סידן וויטמין D (בהשוואה לפלסבו) ובין אובדן גובה ב-36,282 משתתפים במחקר Women’s Health Initiative Calcium and Vitamin D.

מדובר בניתוח פוסט-הוק של נתונים ממחקר כפל-סמיות, מבוקר, שכלל תוספי סידן אלמנטלי במינון 1,000 מ”ג בצורת קלציום קרבונט עם ויטמין D3 במינון 400 יחידות ביום, או פלסבו, שניתנו לנשים לאחר מנופאוזה ב-40 מרכזים ברחבי ארצות הברית. גובה הנשים נבחן כל שנה (מעקב ממוצע של 5.9 שנים).

אובדן הגובה הממוצע עמד על 1.28 מ”מ לשנה במשתתפות בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-1.26 מ”מ בשנה בנשים בקבוצת הפלסבו. לא תועדו הבדלים בהשפעות הטיפול בתוספי סידן וויטמין D לפי גיל, מוצא/גזע, או צריכה בסיסית של סידן או וויטמין D. הקצאה אקראית לקבוצת הטיפול בתוספי סידן וויטמין D לא הפחיתה את הסיכון לאובדן גובה קליני (אובדן של לפחות 3.8 ס”מ: יחס סיכון של 1.00). החוקרים מדווחים על קשר משמעותי בין קבוצת הגיל ובין אובדן גובה.

לסיכום, מנתוני המחקר עולה כי בהשוואה לפלסבו, תוספי סידן וויטמין D לא מנעו אובדן גובה בנשים בריאות לאחר-מנופאוזה.

Menopause. 2016;23(12):1277-1286

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן