מהערכה מקיפה של נתונים ממחקרים תצפיתיים ומחקרים קליניים אקראיים עולה כי מתן תוספי וויטמין D בלבד אינו מביא לעליה בצפיפות המינראלים של העצם או להפחתת הסיכון לשברים או נפילות במבוגרים, זאת בניגוד לדיווחים רבים קודמים.
הממצאים מעידים גם כי יש לבסס תפקיד ברור לתוספי וויטמין D לכל התוויה קלינית אחרת, כאשר אין הוכחות להשפעה משמעותית על שיעורי התמותה הכוללים ממחקרים אקראיים ומבוקרים. עם זאת, יש רמזים לתועלת אפשרית לתוספי וויטמין D בנשים הרות, כנגד עששת שיניים בילדים ובחולים עם מחלת כליות כרונית.
מדובר בנתונים משני מחקרים, שפורסמו בכתב העת BMJ, ובחנו את ההשפעה של תוספי וויטמין D על תוצאות שונות. המאמר הראשון הינו מאמר סקירה של מחקרים תצפיתיים ומחקרים אקראיים ומבוקרים, ובמחקר השני בחנו החוקרים את הקשר בין וויטמין D והסיכון לתמותה מסיבות ספציפיות במסגרת סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים ומחקרים אקראיים.
במאמר הראשון מדגישים החוקרים את הממצאים הקשורים לתוספי וויטמין D עם וללא תוספת סידן, כולל מטה-אנליזות להערכת ההשפעות של וויטמין D על נפילות, שברים וצפיפות מינראלים של העצם.
בעוד שחלק מהסקירה של מחקרים אקראיים מבוקרים זיהו השפעה מגנה לתוספי וויטמין D כנגד שברים או נפילות, מחקרים שבחנו תוספי וויטמין D בלבד לא הצליחו לשחזר ממצאים אלו.
בנוסף, הסקירה בחנה קשרים עם 137 תוצאים קליניים עליהם דווח כקשורים לוויטמין D, כולל מחלות ממאירות, קרדיווסקולאריות, אוטואימוניות, זיהומיות ומטבוליות. יש אינדיקציות לפיהן ריכוזים נמוכים של וויטמין D בדם עשויים להיות קשורים עם מספר מחלות, אך לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות בנוגע לתועלת של תוספים אלו.
החוקרים מצאו כי קיים ככל הנראה קשר בין תוספי וויטמין D ובין הפחתת עששת שיניים בילדים ובריכוזי PTH (Parathyroid Hormone) בחולים עם מחלת כליות כרונית תחת טיפולי דיאליזה, ולעליה בריכוזי וויטמין D בדם האם ובמשקל הלידה של התינוקות. אך מסקנות אלו דורשות הוכחות ממחקרים נוספים ודרושים מחקרים באיכות טובה יותר.
בסקירה השנייה בחנו חוקרים את הקשר בין וויטמין D והסיכון לתמותה מסיבות ספציפיות במסגרת סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שכללה 73 מחקרי עוקבה ו-22 מחקרים אקראיים ומבוקרים של וויטמין D, שניתן לבד לעומת פלסבו או ללא טיפול.
מהנתונים עלה קשר הפוך מתון אך משמעותי בין ריכוזי וויטמין D בדם ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה במחקרי עוקבה למניעה ראשונית. בפרט, קשר זה זוהה עם מקרי תמותה עקב מחלה כלילית, לימפומה, ממאירות של מערכת העיכול העליונה ומחלות של מערכת הנשימה.
עם זאת, החוקרים מוסיפים כי משילוב כל המחקרים האקראיים-מבוקרים יחדיו עולה כ תוספי וויטמין D, כאשר ניתנו לבדם, לא הביאו לירידה משמעותית בשיעורי תמותה כוללת במבוגרים. מעניין במיוחד לציין את ההשפעה של סוג תוספי וויטמין D (D2 או D3). מתן וויטמין D3 לווה בירידה משמעותית של 11% בשיעורי התמותה מכל-סיבה. מנגד, לתוספי וויטמין D2 לא הייתה השפעה כוללת על התמותה (סיכון יחסי של 1.04).
במאמר מערכת שהתייחס לנושא כתבו מומחים כי המסר העולה מהמחקרים הוא כי יש להתייחס בזהירות לכל הממצאים ממחקרים תצפיתיים וכי דרושים מחקרים נוספים שיתמקדו בסיכונים האפשריים וכן בתועלת של תוספי וויטמין D, בטרם ניתן יהיה לשקול הרחבה של מתן התוספים הללו ולא ניתן להסתפק בהערכה חוזרת של אותם נתונים.
באשר למחקרים עתידיים, המומחים טוענים כי ייתכן ו-25OHD אינו הסמן הטוב ביותר למחקרים. מדד זה היה טוב לזיהוי חסר ויטמין D, אך כעת, כאשר הסף להגדרת חסר ממשיך לעלות ומינוני התוספים הרבה יותר גבוהים, ייתכן ומטבוליטים אחרים חשובים יותר.
BMJ. Published online April 1, 2014






תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!