המחקר האפידמיולוגי הגדול ביותר עד כה קושר בין רמות נמוכות של וויטמין D וסיכון למחלות לב וכלי דם (Aterioscler Thromb Vasc Biol)

 

מתוצאות המחקר האפידמיולוגי הגדול ביותר בנושא, שפורסמו בכתב העת Arteriosclerosis, Thrombosis Vascular, Biology, עולה קשר ברור בין רמות נמוכות של וויטמין D ועליה בשיעורי מחלת לב איסכמית, אוטם לבבי ותמותה מוקדמת. החוקרים אישרו את התוצאות באמצעות מטה-אנליזה של כל המחקרים שנערכו עד כה.

לדברי החוקרים, בחולים עם רמות נמוכות של וויטמין D קיים סיכון מוגבר להתקפי לב ותמותה מוקדמת עקב מחלות לב וכלי דם. עם זאת, הממצאים אינם מוכיחים קשר סיבתי, בעוד שרמות וויטמין D נמוכת עשויות להוביל ישירות למחלות לב ותמותה, ייתכן גם כי חסר וויטמין D הינו סמן למצב בריאותי ירוד באופן כללי. למרות זאת, הם מאמינים כי יש לעדכן את ההמלצות בנוגע לחשיפה לשמש.

החוקרים בחנו את רמות וויטמין D בדם בלמעלה מ-10,000 גברים ונשים ממחקר Copenhagen City Heart Study בשנים 1981-1983. במהלך 29 שנות מעקב, 3100 חולים פיתחו מחלת לב איסכמית, 1625 פיתחו אוטם לבבי ו-6747 הלכו לעולמם.

החוקרים ערכו השוואה בין 5% החולים עם רמות הוויטמין הנמוכות ביותר (מתחת ל-5 ננומול לליטר) אל מול 50% החולים עם הרמות הגבוהות ביותר (מעל 50 ננומול לליטר). בדנמרק, בה המזון מועשר בוויטמין D, מומלץ כיום על רמת וויטמין D של לפחות 50 ננומול לליטר.

לאחר תקנון רב-משתנים, החוקרים זיהו עליה הדרגתית בסיכון: באלו עם הרמות הנמוכות ביותר של הויטמין נרשמה עליה של 40% בסיכון למחלת לב איסכמית, עליה של 64% בסיכון לאוטם לבבי ועליה של 57% בסיכון לתמותה מוקדמת, כמו גם עליה של 81% בסבירות לאוטם לבבי או מחלת לב איסכמית פטאלית.

במטרה לבחון אם מדובר בממצא אמיתי, החוקרים ערכו גם מטה-אנליזה של כל המחקרים הקודמים שבחנו את הקשר בין רמות וויטמין D ובין הסיכון למחלת לב איסכמית ותמותה מוקדמת עד ינואר 2012.

הם זיהו 17 מחקרים וערכו סקירה של נתונים אלו, לאחר מכן הוסיפו את נתוני המחקר הנוכחי. בשתי הסקירות, הסיכון למחלת לב איסכמית ותמותה מוקדמת עלה ב-39% ו-46%, בהשוואת הרבעון העליון והתחתון של רמות ויטמין D.

במטה-אנליזה, הסיכון המוגבר למחלת לב ותמותה עם ירידה ברמות וויטמין D לא היה תלוי בהעשרת המזון בוויטמין D. מהסקירה עלתה תוצאות דומות למחקר הנוכחי, כך שהחוקרים מאמינים כי הממצאים משכנעים כאשר בוחנים את מכלול העדויות.

Aterioscler Thromb Vasc Biol 2012

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|10/02/2026

יש אי־וודאות משמעותית לגבי הקשר בין אי־ספיקת חדר שמאל (Left Ventricular Dysfunction, LVD) לבין הסיכון לשבץ חוזר, וכן לגבי סוג הטיפול האנטיתרומבוטי האופטימלי למניעת שבץ חוזר בקבוצת חולים זו

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן