מאת ד”ר נגה ליפשיץ
מתוצאות מחקר שפורסם ב-27 באוקטובר 2010 ב- American Journal of Clinical Nutrition עולה כי בקרב נשים לאחר מנופאוזה, נמצא קשר בין צריכת חומצות שומן רוויות ובין עלייה בסיכון לשברי צוואר הירך.
החוקרים כותבים כי חומצות שומן הן מרכיב תזונתי שעשוי להשפיע על הסיכון לשברים אוסטאופורוטיים בנשים לאחר מנופאוזה. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין צריכת חומצות שומן ובין הסיכון לשברים אוסטאופורוטיים באוכלוסיה זו.
החוקרים בדקו נתונים על 137,486 נשים לאחר מנופאוזה שהשתתפו במחקר ה- Women’s Health Initiative (WHI). הנתונים על סך השברים הגיעו מדיווח עצמי של המשתתפות, והחוקרים אישרו נוכחות של שבר בצוואר הירך מהתיקים הרפואיים של המשתתפות. את צריכת חומצות השומן העריכו החוקרים באמצעות שאלון תזונתי אותו מילאו המשתתפות.
מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין צריכה גבוהה של חומצות שומן רוויות ובין עלייה בסיכון לשבר צוואר הירך (HR 1.31, 95% CI 1.11-1.55). כמו כן, צריכת חומצות שומן חד-רוויות וחומצות שומן רב-בלתי-רוויות נקשרה לירידה בסיכון הכולל לשברים. עם זאת, החוקרים מדווחים כי באופן מפתיע נמצא קשר בין צריכה גבוהה של חומצות שומן אומגה-3 ובין עלייה בסיכון הכולל לשברים (HR 1.07, 95% CI 1.02-1.12), בעוד שצריכת חומצות שומן n-6 נקשרה לירידה בסיכון זה (HR 0.94, 95% CI 0.89-0.98).
בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי לא היה זמין מידע על צריכת שמן דגים או תוספי אומגה 3. בנוסף, ההערכה התזונתית התבססה על דיווח עצמי של המשתתפות.
לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי צריכה גבוהה של חומצות שומן רוויות עלולה להגביר את הסיכון לשברי צוואר הירך, בעוד שצריכת חומצות שומן חד-רוויות ורב-בלתי-רוויות עשויה לצמצם את הסיכון הכולל לשברים.
הערת מערכת:
לדיון נוסף בנושא תוכלו לפנות לפורום e-Med HealthClub







תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!