במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חסר ויטמין D מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלת עין יבשה, בהשוואה למטופלים עם רמות תקינות של הוויטמין.
במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי ביקשו החוקרים לבחון אם במבוגרים עם חסר וויטמין D קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלת עין יבשה. הם התבססו על רשומות רפואיות ממוחשבות של מבוגרים מארצות הברית, עם נתונים זמינים בין ספטמבר 2005 עד ספטמבר 2025.
לאחר התאמה בין משתתפים, המחקר כלל למעלה מ-6 מיליון מבוגרים עם חסר ויטמין D ומספר דומה של משתתפים ללא חסר הוויטמין (גיל ממוצע של 50.3 שנים ו-50.8 שנים, בהתאמה; 65.2% ו-64.1% נשים, בהתאמה).
התוצא העיקרי היה אבחנה חדשה של מחלת עין יבשה.
חציון משך המעקב עמד על 1,261 ימים אחר מבוגרים עם חסר ויטמין D ועל 1,294 ימים באלו עם רמות מספקות של וויטמין D.
במהלך המעקב, 3.3% מהמבוגרים עם חסר ויטמין D פיתחו מחלת עין יבשה, זאת בהשוואה ל-2.7% מאלו ללא החסר.
במבוגרים עם חסר ויטמין D תועד סיכון גבוה ב-28.6% להתפתחות מחלת עין יבשה, בהשוואה לאלו ללא חסר ויטמין D (יחס סיכון של 1.286, P<0.001).
לאורך הזמן, במבוגרים עם חסר ויטמין D תועדה היארעות מצטברת גבוהה יותר באופן פרוגרסיבי של מחלת עין יבשה, בהשוואה לאלו ללא חסר של הוויטמין : 0.83% לעומת 0.73% לאחר שנה אחת, 3.58% לעומת 2.89% לאחר חמש שנים, 7.22% לעומת 5.52% לאחר עשר שנים ו-17.87% לעומת 14.16% לאחר עשרים שנים.
החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלת עין יבשה, זיהוי ותיקון רמות נמוכות של ויטמין D מהווה גישה סבירה מעבר לטיפול הסטנדרטי. טיפול בחסרים תזונתיים עשוי להיות יוני להפחתת היארעות וחומרת מחלת עין יבשה ושלפר את איכות החיים של החולים.
Am J Ophthalmol, Feb 26, 2026








תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!