גורמי סיכון לכישלון ביוכימי מוקדם בחולים עם סרטן ערמונית (JAMA Netw Open)

ערמונית

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי ערכי PSA (או Prostate Specific Antigen) של 10 ננוגרם/מ”ל ומעלה, מדד גליסון של 8-10 נקודות וגיל צעיר מלווים כולם במרווח זמן קצר יותר עד לכישלון PSA לאחר טיפול בגברים עם סרטן ערמונית לא-גרורתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרווח זמן קצר יותר בין טיפול עד כישלון PSA מלווה בתוצאות קליניות פחות טובות בגברים עם סרטן ערמונית, אך אין מידע רב אודות גורמי סיכון ספציפיים בנושא. לזיהוי גורמי סיכון אלו, הם השלימו ניתוח משני של ממצאי מחקר בשלב 3, אשר כלל 350 גברים עם סרטן ערמונית מקומי, אשר קיבלו טיפול במשך לפחות שישה חודשים ב-ADT (או Androgen Deprivation Therapy) וטיפול קרינתי, עם או ללא Docetaxel.

החוקרים בחנו את הגורמים שנקשרו עם כישלון PSA בתוך שלוש שנים, כאשר כישלון הוגדר כשפל PSA – עליה של 2 ננוגרם/מ”ל מרמת ה-PSA הנמוכה ביותר לאחר הטיפול או טיפולי הצלה.

בתחילת המחקר, מרבית הגברים (94%) היו במצב תפקודי טוב. הגיל החציוני של המטופלים עמד על 66 שנים, ב-47% תועד מדד גליסון של 8-10 נקודות וב-55% רמת PSA עלתה על 10 ננוגרם/מ”ל.

לאחר חציון מעקב של עשר שנים זוהו שלושה גורמים שנקשרו עם זמן קצר יותר עד כשלון PSA. רמות PSA בטווח 10-20 ננוגרם/מ”ל ומדד גליסון של 8-10 נקודות לווה במרווח זמן קצר יותר עד כשלון PSA (יחס סיכון של 1.98 ויחס סיכון של 2.55, בהתאמה). עם זאת, גיל מבוגר יותר לווה בסיכון מופחת לכישלון PSA (יחס סיכון של 0.82, p=0.002).

החוקרים סיווגו את החולים לקטגוריית סיכון גבוה ונמוך על-פי שלושת הגורמים הללו, כאשר קטגוריית הסיכון הגבוה כללה חולים מתחת לגיל 70 שנים, ריכוז PSA של 10 ננוגרם/מ”ל ומעלה ומדד גליסון של 8-10 נקודות.

בקרב גברים בקטגוריית סיכון גבוה תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לכישלון PSA מוקדם בהשוואה לגברים בקטגוריית סיכון נמוך (יחס סיכון של 2.69). בקרב חולים בדרגת סיכון גבוהה תועד סיכון של קרוב ל-44% לכישלון PSA לאחר שלוש שנים.

בגברים שהשלימו טיפול קרינתי לאגן תועד סיכון מופחת משמעותית להישנות PSA.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בתת-קבוצה של גברים בסיכון גבוה לכישלון PSA מוקדם, כפי שהוגדר במחקר הנוכחי, תתכן תועלת למתן טיפול אגרסיבי יותר עם מעכבי אותות קולטן לאנדרוגנים או טיפול כימותרפי ציטוטוקסי ויש מקום להשלים מחקרים אקראיים פרוספקטיביים בנושא.

JAMA Netw Open, Oct 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה