טיפול באספירין במינון נמוך עשוי להפחית את הסיכון לסוכרת בקשישים (מתוך כנס ה-EASD)

טיפול באספירין במינון נמוך עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת בקשישים, כך עולה מנתונים חדשים הצפויים להתפרסם במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes.  עם זאת, החוקרים כותבים כי לאור הסיכון לדימומים, אין מקום לשנות את ההנחיות אודות שימוש באספירין בקשישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאור עליה בשיעורי הימצאות סוכרת מסוג 2 בקשישים, יש מקום להערכת הפוטנציאל של תכשירים נוגדי-דלקת למניעת סוכרת מסוג 2 או שיפור משק הסוכר.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר ASPREE, מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 16,209 קשישים בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת אספירין מצופה (8,086 חולים) או פלסבו (8,123 חולים) בכל יום. המדגם התמקד בקשישים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מוגבלות גופנית או דמנציה.

היארעות סוכרת נקבעה על-פי דיווח עצמי, התחלת טיפול להפחתת רמות סוכר בדם, או רמות סוכר בדם בצום של 126 מ”ג/ד”ל ומעלה במהלך מעקב שנתי.

לאורך חציון מעקב של 4.7 שנים זוהו 995 מבוגרים עם אבחנה חדשה של סוכרת. מבין אלו עם סוכרת חדשה, 459 היו בזרוע הטיפול באספירין ו-536 בזרוע הפלסבו. במבוגרים שטופלו באספירין תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.91). בקרב חולים שטופלו באספירין תועדה עליה איטית יותר של 0.108 מ”ג/ד”ל בריכוז סוכר בצום בכל שנה, בהשוואה לפלסבו (p=0.004).

החוקרים מציניים כי נתונים מוקדמים ממחקר ASPREE אשר פורסמו בשנת 2018 הראו כי אספירין לא האריך את תוחלת חיים במצב בריא ועצמאי, אך לווה בסיכון מוגבר לדימומים, בעיקר ממערכת העיכול.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות כי קשישים ייטלו טיפול יומי באספירין רק במידה וישנה התוויה רפואית לטיפול, למשל, לאחר התקף לב. הממצאים הנוכחיים אמנם מעידים כי טיפול באספירין עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת בקשישים, אך לאור הסיכון לדימום אין מקום לשנות את הקווים המנחים אודות הטיפול בנוגדי-טסיות בשלב זה .

מתוך כנס ה-EASD

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה