המלצות בנוגע לטיפול מונע במעכבי COX למניעת תחלואה ותמותה במקרים של פגות קיצונית (Archives of Disease in Childhood) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

תינוק

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Diseases in Childhood: Fetal and Neonatal Edition פאנל מומחים ממליץ לשקול טיפול תוך-ורידי מניעתי ב-Indomethacin במקרים של פגות קיצונית עם לידה לפני 28 שבועות היריון, במטרה להפחית את שיעורי התחלואה והתמותה באוכלוסייה זו. המומחים מעודדים תהליכי קבלת החלטות משותפים לפי העדפות וערכי ההורים לפני מתן הטיפול. הפאנל המליץ כנגד מתן שגרתי של Ibuprofen והמליץ בחום כנגד מתן Acetaminophen כטיפול מונע.

המומחים מסבירים כי טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי COX (או Cyclo-Oxygenase) דוגמת Indomethacin, Ibuprofen ו-Acetaminophen, עשוי להפחית את שיעורי התחלואה ותמותה במקרים של פגות קיצונית עם לידה לפני 28 שבועות היריון. עם זאת, קיימת מחלוקת אודות מעכב ה-COX היעיל והבטוח ביותר, אם בכלל, במקרים אלו.

מטרת הכותבים הייתה לפתח המלצות קפדניות ושקופות לטיפול מניעתי במעכבי COX למניעת תחלואה ותמותה במקרים של פגות קיצונית.

המומחים התבססו על מערכת GRADE (או Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation) על-מנת לקבוע את ההמלצות. הפאנל כלל 12 חברים, כולל חמישה רופאים מנוסים בטיפול ביילודים, שני מומחי שיטות, רוקח אחד, שני הורים של יילודים שנולדו לפני 28 שבועות היריון ושני מבוגרים שנולדו לפני 28 שבועות היריון. עדויות ממטה-אנליזה ומחקר חתך להערכת ערכי והעדפות המשפחה שימשו כמקור העיקרי לניסוח ההמלצות.

הפאנל המליץ לשקול טיפול מונע ב-Indomethacin במתן תוך-ורידי לפגים שנולדו לפני 28 שבועות היריון (המלצה מותנית, דרגת ודאות מתונה). הומלץ על תהליכי קבלת החלטות משותפים עם ההורים להערכת השקפותיהם והעדפותיהם לפני הטיפול. הפאנל המליץ כנגד מתן שגרתי של Ibuprofen כטיפול מונע לאוכלוסייה זו (המלצה מותנית, דרגת ודאות נמוכה) והמליץ בחום כנגד מתן מונע של Acetaminophen (המלצה חזקה, דרגת ודאות נמוכה מאוד) עד לפרסום עדויות ממחקרים נוספים בנושא.

Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal Edition, July 7, 202

הערות עורך:

בעבר היו רבים שטיפלו ב-Indomethacin כטיפול מונע בפגים קטנים על מנת למנוע IVH. טיפול שננטש ע”י מרבית המטפלים מאחר ולא הוכיח יעילות לטווח ארוך. ברבות השנים, כאשר ה-Ibuprofen וה-Acetaminophen (אקמול) החליפו את הטיפול ב-Indomethacin לסגירת ה-PDA  בפגים קטנים, היו נסיונות לטפל ב- Ibuprofen  ו-Acetaminophen כטיפול מונע לתמותה ותחלואה בפגים קטנים. אולם הטיפול הזה לא הוכח כיעיל, כפי שהוסכם ע”י פאנל מומחים זה. המיוחד בפאנל מומחים זה הוא שלא היה מבוסס רק על ידי מומחים רפואיים בתחום הנבדק אלא גם הורכב ממומחים בשיטות עבודה וניתוח מחקרים וכן מנציגי המטופלים (הורים לפגים ופגים שבגרו).

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה