טיפות עיניים המכילות אטרופין במינון נמוך עשויות לשפר מיופיה בילדים (JAMA Ophthalmol)

טיפול באטרופין במינון נמוך עשוי לשפר מיופיה בילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology.  החוקרים מדווחים כי טיפות עיניים ללא-משמרים המכילות אטרופין בריכוז 0.01% הובילו לשיפור מספר סמנים של מיופיה בילדים שקיבלו את הטיפול הניסיוני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כשליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממיופיה, כאשר לפי ההערכות שיעור זה צפוי להגיע ל-50% עד שנת 2050. אטרופין במינון נמוך, המסייע בעצירת התקדמות התהליך, זמין כיום בארצות הברית רק ברוקחות אישית. המוצרים מכילים משמרים ומעלים את השאלה אודות רעילות אפשרית לעין.

מחקר CHMP היה מחקר מבוקר-פלסבו, אקראי, בשלב 3, שנערך בין 20 בנובמבר, 2017, ועד 22 באוגוסט, 2022. מדגם המחקר כלל ילדים בגילאי 3-16 שנים מ-26 מרכזים בצפון אמריקה וחמישה מרכזים באירופה. הילדים קיבלו טיפות אטרופין בריכוז 0.01% או 0.02% שניתנו פעם ביום. בקרב הילדים שלקחו חלק במחקר תועד מדד SER (או Spherical Equivalent Refractive Error) של 0.50- דיופטר עד 6.00- דיופטר עם אסטיגמטיזם של עד 1.5- דיופטר.

מבין כלל המשתתפים במחקר, 573 נכללו בניתוח הנתונים להערכת בטיחות הטיפול ו-489 נכללו בניתוח לפי כוונה לטפל.

לאחר 36 חודשים, הטיפול באטרופין במינון של 0.01% לווה בשיעורי תגובה גבוהים משמעותית (יחס סיכויים של 4.54) והתקדמות איטית יותר של מדדי SER או הארכה אקסיאלית. ההשפעה של טיפול באטרופין במינון 0.02% על שיעורי התגובה והתקדמות מדד SER לא הייתה מובהקת סטטיסטית, אך הטיפול לווה בהארכה אקסיאלית איטית יותר.

החוקרים לא זיהו אירועים חריגים עיניים חמורים ומעט אירועים חריגים לא-עיניים, כאשר נקבע כי אלו לא נקשרו עם הטיפול באטרופין.

החוקרים כותבים כי מבחינת מאזן עלות-תועלת, היעילות והבטיחות מעידים כי אטרופין במינון נמוך עשוי לשמש כטיפול יעיל בילדים בגילאי 3-17 שנים עם התקדמות מיופיה, העשויה לדחות את הצורך בשינוי מספר משקפיים ולהפחית את הסיכון לסיבוכים ארוכי-טווח, העשויים להוביל לאובדן ראיה בגיל מבוגר.

JAMA Ophthalmol, June 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה