הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית עשויה לסייע בהערכת חולים במצב קריטי (Ann Neurol) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית (Functional Magnetic Resonance Imaging) עשויה לספק מידע אבחנתי ופרוגנוסטי בעל ערך מעבר להערכה קלינית סטנדרטית בחולים במצב קריטי שאינם מגיבים לסביבה ולסייע בדיון אודות הפסקת או המשך טיפולים מאריכי-חיים בשלב המוקדם לאחר נזק.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות תפקוד קוגניטיבי שיירי בשלבים המוקדמים ביותר לאחר נזק מוחי חמור. הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית עשויות לספק מידע אבחנתי ופרוגנוסטי חשוב בהפרעות כרוניות של במצב ההכרה, דוגמת מצב וגטטיבי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית עשויה לסייע בהערכת התפקוד הקוגניטיבי בהפרעות אקוטיות במצב ההכרה, דוגמת קומה, כאשר יש לקבל החלטות אודות הפסקת טיפולים מאריכי-חיים.

החוקרים השלימו הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית להערכת תפישת מוזיקה, תפישת דיבור, הבנת שפה וביצוע פקודות ב-17 חולים במצב קריטי שאושפזו ליחידת טיפול נמרץ.

מהנתונים עולה כי תפקוד שמיעתי שמור תועד ב-15 חולים (88%), כאשר ב-5 חולים (29%) תועדה גם הבנת שפה ברמה גבוהה. מעניין לציין, חולה אחד הצליח לשנות את פעילות המוח כרצונו כאשר קיבל הוראה לעשות כן, רמז למודעות בדרגה שלא תאמה לאבחנה הקלינית בעת ביצוע בדיקת ההדמיה.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר חיובי בין תגובתיות להדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית ובין דרגת ההתאוששות התפקודית, כך שבחולים עם ההתאוששות התפקודית המשמעותית ביותר תועדה תגובה עצבית הדומה ביותר לזו שתוארה בביקורות בריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הדמיה תפקודית של המוח בתהודה מגנטית מהווה כלי חשוב בהערכת חולים במצב קריטי ועשויה לסייע בהחלטה על הפסקת או המשך טיפולים מאריכי-חיים בשלב מוקדם לאחר נזק מוחי.

 

Ann Neurol, Oct 12, 2022

 

הערות עורך:

 

ממאמר זה עולה הקשר בין ביצוע fMRI לחולים קריטי לבין הפרוגנוזה שלהם. השאלה העומדת לפרקנו הינה האם ניתן לבצע זאת גם בילודים במצב קריטי (כמו למשל ב-HIE)?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה