שכיחות גבוהה של עמילואידוזיס לבבי בחולים עם היצרות משמעותית קלינית של מסתם הוותין (Cardiol Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, המעידות על שיעורי הימצאות גבוהים של עמילואידוזיס לבבי בחולים עם היצרות מסתם וותין, כאשר מבקרים אלו מאפיינים קליניים, הדמייתיים וביוכימיים גרועים יותר, בהשוואה לחולים עם מחלת מסתם בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היצרות מסתם וותין ועמילואידוזיס לבבי. לאור זאת, הוצע כי יש לשקול ביצוע בדיקות סקר לעמילואידוזיס לבבי של חולים עם היצרות מסתם וותין בעת הביקור לבית החולים או למרפאה.

החוקרים בחנו מחקרים שדיווחו על שיעורי הימצאות עמילואידוזיס לבבי בקרב חולים עם היצרות מסתם וותין. מחקרים שהשוו בין חולים עם היצרות מסתם וותין עם עמילואידוזיס לבבי ובין חולים עם היצרות מסתם וותין בלבד נותחו לעמוק, עם השלמת מטה-רגרסיה.

החיפוש הוביל לזיהוי תשעה מחקרים עם 1,321 חולים עם היצרות מסתם וותין, מהם 131 חולים עם עדות בנוסף לעמילואידוזיס לבבי, עם שיעורי הימצאות של 11%.

בהשוואה לחולים עם היצרות מסתם וותין בלבד, חולים עם היצרות מסתם וותין וגם עמילואידוזיס לבבי היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של גברים, שכיחות גבוהה יותר של תסמונת תעלה קרפאלית, חסם צרור הולכה ימני. בבדיקת אקו-לב, בחולים עם היצרות מסתם וותין ועמילואידוזיס לבבי תועדה מחיצה בין חדרית עבה יותר, מדד מסת חדר שמאל גדול יותר, אחוז התכווצות שריר לב נמוך יותר ונפח פעימה קוטן יותר.

פיזיולוגיה קלאסית של זרם נמוך, מפל נמוך הייתה נפוצה יותר בחלים עם היצרות מסתם וותין ועמילואידוזיס לבבי.

מהנתונים עולה כי בחולים עם היצרות מסתם וותין ועמילואידוזיס לבבי תועדו שיעורי תמותה מכל-סיבה שהיו גבוהים יותר, בהשוואה לחולים עם היצרות מסתם וותין בלבד (33% לעומת 22%, p=0.02) לאורך מעקב של לפחות שנה אחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של עמילואידוזיס לבבי בחולים עם היצרות משמעותית קלינית של מסתם הוותין, כאשר במקרים אלו המאפיינים הקליניים, הדמייתיים וביוכימיים חמורים יותר, בהשוואה לאלו המדווחים בחולים עם היצרות מסתם וותין בלבד.

 

Cardiol Res, Dec 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה