ירידת משקל מוגזמת עלולה בטווח ארוך להגביר סיכון למחלות לב וכלי דם וטרשת עורקים (ResearchSquare.com)

OBESITY
ניתוח סטטיסטי עדכני הראה כי מבוגרים בגילאי 60-79 אשר איבדו יותר מ-5% ממשקל גופם במשך 10 שנים, היו בעלי סיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם וטרשת עורקים

ניתוח סטטיסטי חדש המבוסס על נתוני סקר בחינת הבריאות והתזונה הלאומית (NHANES – National Health and Nutrition Examination Survey), הראה כי מבוגרים בגילאי 60-79 אשר איבדו יותר מ-5% ממשקל גופם במשך 10 שנים, היו בעלי סיכון מוגבר משמעותית למחלת לב וכלי דם וטרשת עורקים לטווח ארוך (10 שנים). מחקר זה פורסם באתר ResearchSquare.com כהליך מקדים, אך עדיין לא נעשתה ביקורת עמיתים.

המחקר כלל נתונים על מטופלים שענו על הסקר בין השנים 1999 עד 2018 ובהם נתונים דמוגרפיים, סוציו-אקונומיים ובריאותיים, כולל היסטוריית משקל. הניתוח המחקרי נעשה על תקופה קצרה שנמשכה שנה וכללה 2543 מטופלים ועל תקופה ממושכת שנמשכה 10 שנים וכללה 2322 מטופלים. כל המטופלים לא סבלו בתחילה ממחלות לב וכלי דם וטרשת עורקים.

ראשית, הממצאים הראו את השינוי במשקל במשך 10 שנים. 28% מהמטופלים שמרו על משקל יציב, 14.2% ירדו במשקל ברמה בינונית עד גבוהה, 9.9% ירדו במשקל ברמה נמוכה, 14.4% עלו במשקל ברמה נמוכה ו-33.5% עלו במשקל ברמה בינונית עד גבוהה.

שנית, לאחר התאמת משתנים כגון גיל, מגדר, גזע, BMI, ביצוע פעילות גופנית, רמת השכלה ומצב משפחתי, נמצא קשר מובהק בין ירידה במשקל ברמה בינונית עד גבוהה לבין עלייה משמעותית בסיכון לתחלואת לב וכלי דם ל-10 שנים. כמו כן, לא נמצא קשר מובהק בין עלייה במשקל וסיכון למחלות לב וכלי דם ל-10 שנים, אך עלייה בינונית עד גדולה במשקל הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם. קשרים אלו לא נראה בטווח התקופה הקצרה.

מגבלות המחקר כללו, דיווח משקל באופן עצמאי שעלול להיות מוטעה, חוסר מידע אודות אחוזי שומן בגוף (כאמור משקל לא מספק מידע על אחוזי השומן בגוף) ועוד.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה