טיפול תרופתי בגלי חום בגברים תחת טיפול ADT כנגד סרטן ערמונית (מתוך Lancet Oncol)

מחקר מבוקר חדש מצא כי Venlafaxine (אפקסור), Cyproterone (ציפרון) ו-Medroxyprogesterone הם כולם טיפולים יעילים כנגד גלי חום בגברים עם סרטן ערמונית תחת טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy), עם זאת, Venlafaxine הינו פחות יעיל ומומלץ מתן טיפול ב-Medroxyprogesterone.

החוקרים מסבירים כי טיפול ADT מוביל לעיתים קרובות לגלי חום, המתוארים ע”י גברים רבים כתופעת הלוואי המטרידה ביותר של הטיפול. מספר תרופות הוכחו כיעילות בטיפול, ובמחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין שלוש התרופות הנפוצות: Venlafaxine, Cyproterone ו-Medroxyprogesterone. כל המשתתפים היו גברים מצרפת שטופלו ב-Leuprorelin כנגד סרטן ערמונית. המשתתפים שביקשו טיפול ואלו שדיווחו באופן ספונטאני על גלי חום לעיתים קרובות חולקו באקראי לאחת מתרופות המחקר (Venlafaxine במינון 75 מ”ג ביום, Medroxyprogesterone Acetate במינון 20 מ”ג ביום, או Cyproterone Acetate במינון 100 מ”ג ביום). היעד העיקרי היה השינוי בחציון המדד היומי של גלי חום  (בהתאם ליומני מטופלים), מההקצאה האקראית ועד לאחר חודש אחד.

מבין 919 הגברים שחולקו באקראי, כשליש (n=311) ביקשו טיפול: ניתוח ITT (Intention-To-Treat) כלל 309 משתתפים (שניים לא נכללו במחקר מאחר שנטלו SSRI) ו-264 השלימו את המחקר כולו (הסיבות הנפוצות לפרישה מהמחקר היו תופעות לוואי והסרת ההסכמה). שלושת הטיפולים הביאו לירידה מובהקת בחציון מדד גלי חום לאחר חודש אחד (p<0.0001), עם זאת, Venlafaxine היה פחות יעיל משמעותית משני הטיפולים האחרים: חציון השינויים עמד על 47.2%- עם Venlafaxine (IQR = -74.3 – -2.5) בקרב מטופלי Venlafaxine,  94.5%- (-100.0 – -74.5) בקרב מטופלי Cyproterone, ו-83.7%- (-98.9 – -64.3) בקרב מטופלי Medroxyprogesterone.

שלוש התרופות נסבלו היטב ע”י המשתתפים, ותופעות לוואי תועדו רק במטופלי Cyproterone (חולה אחד, קוצר נשימה), ו-Medroxyprogesterone (חולה אחד, אורטיקריה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שלושת הטיפולים הביאו להקלה משמעותית בגלי חום בגברים עם סרטן ערמונית, שטופלו ב-Leuprorelin (לוקרין) במשך שישה חודשים. Cyproterone ו-Medroxyprogesterone היו יעילים יותר משמעותית. עם זאת, מאחר ש-Cyproterone משמש לטיפול בסרטן ערמונית ועשוי להפריע לטיפול, הם ממליצים על Medroxyprogesterone כטיפול המועדף.

Lancet Oncol, published early online 7 December 2009

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה