Misoprostol מהווה חלופה הולמת ל-Oxytocin בטיפול בדמם לאחר-לידה (מתוך Lancet)

משני מחקרים חדשים שפורסמו ב-Lancet עולה כי במקרים בהם טיפול ב-Oxytocin אינו-זמין, נראה כי Misoprostol מהווה חלופה מהימנה כטיפול קו-ראשון במקרים של דמם ראשוני לאחר-לידה.

למעשה, מהנתונים עולה כי ל- Misoprostol תועלת קלינית זהה ל-Oxytocin כאשר ניתן לעצירת דימום לאחר טיפול מניעתי ב-Oxytocin.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסיכון לתמותה עקב דימום לאחר לידה גבוה פי 100 במדינות בעלות משאבים-דלים, בהשוואה לשיעורי התמותה במדינות מפותחות. אחת הסיבות לכך ש-Oxytocin אינו-זמין לעיתים קרובות, היא הצורך בשמירתו בקירור ומתן פראנטראלי.

במטרה לאסוף עדויות בנוגע לחשיבות Misoprostol כתחליף ל-Oxytocin, החוקרים ערכו מחקר אקראי, כפל-סמיות, בארבעה בתי חולים באקוודור, מצרים ווייטנאם, כאשר Oxytocin לא שימש באופן שגרתי. נשים עם דימום לאחר-לידה בשל חשד לאטוניה רחמית חולקו לטיפול תוך-ורידי ב-Oxytocin במינון 40 IU (n=490) או לטיפול תת-לשוני ב- Misoprostol (n=488). חציון אובדן הדם לפני הטיפול בשתי הקבוצות עמד על 700 מ”ל.

ב-90% מהנשים שטופלו ב- Misoprostol הדימום הפעיל נשלט בתוך 20 דקות, זאת לעומת 96% מהנשים שטופלו ב-Oxytocin (הבדל חסר מובהקות סטטיסטית). חציון אובדן דם נוסף עמד על 200 מ”ל ו-150 מ”ל, בהתאמה (p<0.0001). בנוסף, החוקרים מצאו קשר בין Misoprostol ובין סיכון מוגבר לדימום של 300 מ”ל ומעלה.

יתרה מזאת, נשים שטופלו ב- Misoprostol נזקקו בשכיחות גבוהה יותר לתרופות נוספות לכיווץ הרחם, עירויי דם ונוזלים או מרחיבי פלזמה.

בהשוואה ל-Oxytocin, החוקרים תיעדו שיעור גבוה יותר של חום, צמרמורות והקאות בעקבות טיפול ב- Misoprostol. עם זאת, מרבית המקרים של חום גבוה תועדו בבית חולים אחד באקוודור.

לאור ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לטפל ב-Oxytocin כאשר זמין, אך Misoprostol במינון 800 מיקרוגרם עשוי לשמש כחלופה יעילה לטיפול קו-ראשון במקרים בהם Oxytocin אינו-זמין.

המחקר השני נערך ע”י אותם חוקרים והיה דומה, פרט לכך שכלל נשים שכבר קיבלו טיפול מניעתי ב-Oxytocin במהלך השלב השלישי של הלידה. המחקר נערך בחמישה בתי חולים. נשים עם דמם לאחר לידה חולקו באקראי לטיפול ב- Misoprostol (n=407), או Oxytocin (n=402), באותם מינונים כמו במאמר הראשון.

החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים בין הקבוצות מבחינת הזמן שנדרש עד להפסקת הדמם הפעיל, כמות אובדן הדם הנוסף, או שימוש בתרופות נוספות לכיווץ או עירויי דם.

בדומה למחקר הקודם, Misoprostol הוביל לשכיחות גבוהה יותר של מקרי חום וצמרמורות. החוקרים מציינים שישה מקרים של כריתת רחם (ארבעה עם Misoprostol ושניים עם Oxytocin), עם שני מקרי תמותה בהמשך (אחד בכל קבוצה).

בשני המאמרים, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא להערכת עלות-תועלת של Misoprostol במצבים אלו, ומציעים לבחון טיפול במינוני Misoprostol נמוכים יותר במטרה לצמצם את הסיכון לתופעות לוואי תוך שמירה על תועלת הטיפול.

Lancet 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה