הסיכון לממאירות בחולי GERD גבוה יותר עם עישון ונמוך יותר עם NSAID (מתוך Gut)

טיפול תרופתי ב-NSAID (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) ועישון משפיעים על הסיכון לממאירות בעקבות ריפלוקס חומצה, בחולים עם GERD (Gastroesophageal Reflux Disease), כאשר לכל אחד מהשניים השפעה מנוגדת על הסיכון.

במחקר שכלל חולים עם GERD, הסיכון לממאירות של הוושט או צומת וושט-קיבה היה גבוה יותר בקרב מעשנים ונמוך יותר בקרב חולים שנטלו באופן קבוע תרופות ממשפחת NSAID.

זו אינה הפעם הראשונה בה החורים בחנו את ההשפעות של גורמים הקשורים באורח חיים על הסיכון לממאירות על-רקע GERD. בעבר הם דיווחו על השפעה סינרגיסטית של השמנת-יתר וריפלוקס קיבה-וושט על הסיכון לאדנוקרצינומה של הוושט.

במאמר שפורסם במהדורת ינואר של Gut, החוקרים מתארים מחקר בו אספו את הנתונים הדמוגרפים והרפואיים מ-365 חולים עם אדנוקרצינומה של הוושט, 426 חולים עם אדנוקרצינומה של צומת וושט-קיבה, 303 חולים עם SCC (Squamous Cell Carcinoma) של הוושט, ו-1,580 ביקורות.

באופן לא-מפתיע, בחולים עם תסמיני GERD לפחות פעם בשבוע, תועד סיכון גבוה יותר לממאירות, בהשוואה לביקורות, עם יחס סיכויים של 6.4 לאדנוקרצינומה של הוושט, 4.6 לאדנוקרצינומה של צומת וושט-קיבה, ו-2.2 עבור SCC של הוושט.

החוקרים מציינים כי בעבר לא תועד קשר בין תסמיני ריפלוקס ובין הסיכון לסרטן SCC של הוושט.

כאשר החוקרים תקננו לחשיפה משולבת לריפלוקס חומצה ועישון, בקרב מעשנים כבדים (30 שנות-חפיסה ומעלה) עם תסמיני GERD שבועיים, יחס הסיכויים עמד על 12.3 לאדנוקרצינומה של הוושט, 13.5 לאדנוקרצינומה של צומת וושט-קיבה ו-9.2 ל-SCC של הוושט, בהשוואה לביקורות. בקרב אלו שלא עישנו מעולם, יחסי הסיכויים המקבילים עמדו על 6.8, 4.3 ו-1.8, בהתאמה.

עם זאת, כאשר חולים עם תסמיני ריפלוקס שבועיים נטלו NSAID, לפחות פעם בשבוע, יחס הסיכויים לאדנוקרצינומה של הוושט עמד על 4.8, יחסי הסיכויים לאדנוקרצינומה של צומת וושט-קיבה ול-SCC של הוושט עמדו על 3.1 ו-1.0, בהתאמה, בהשוואה לביקורות. מנגד, בחולים עם ריפלוקס לעיתים קרובות שלא נטלו NSAID, יחסי הסיכויים עמדו על 13.9 לאדנוקרצינומה של הוושט, 8.5 לאדנוקרצינומה של צומת וושט-קיבה ו-2.8 ל-SCC של הוושט.

יש לציין כי בחולים עם GERD לעיתים קרובות, השימוש בנוגדי-חומצה לא השפיע על הסיכון לממאירויות.

החוקרים מסבירים כי עישון עשוי להגדיל את הסיכון לסרטן הוושט ע”י עידוד תהליך דלקתי והפחתת הטונוס של סוגר הוושט.

Gut 2010:59:31-38

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה