היעילות של Tocilizumab בשילוב עם Methotrexate בחולי Rheumatoid Arthritis (מתוך Arthritis & Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- Arthritis & Rheumatism עולה כי בהשוואה לטיפול ב-Methotrexate בלבד, מתן משולב של Tocilizumab ו-Methotrexate הוביל לירידה בסמני ספיגת עצם וסחוס ולעליה בסמני יצירת עצם בחולים עם Rheumatoid Arthritis בדרגה בינונית עד חמורה.

מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של מתן Tocilizumab בשילוב עם Methotrexate על סמנים ביולוגיים של מטבוליזם עצם וסחוס, בחולי RA הסובלים ממחלה בחומרה בינונית עד קשה ותגובה לא מספקת לטיפול ב-Methotrexate בלבד.

החוקרים בדקו נתונים על 416 חולי RA ממחקר ה- Tocilizumab Pivotal Trial in Methotrexate Inadequate Responders (OPTION). החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת Tocilizumab תוך ורידי במינון 4 מ”ג/ק”ג, Tocilizumab במינון 8 מ”ג/ק”ג או פלסבו בכל 4 שבועות. במקביל המשיכו המשתתפים את הטיפול ב-Methotrexate במינון בו טופלו לפני ההצטרפות למחקר (10-25 מ”ג). בעת ההצטרפות  למחקר ובמהלך המעקב לאחר 4, 16 ו-24 שבועות בדקו החוקרים סמנים ביוכימיים של יצירת עצם, ספיגת עצם ומטבוליזם סחוס. סמני יצירת עצם כללו osteocalcin ו- type I collagen N-terminal propeptide (PINP), סמני ספיגת העצם כללו type I collagen C-terminal crosslinking telopeptide (CTX-I) ו- type I collagen C-terminal crosslinking telopeptide generated by matrix metalloproteinases (ICTP), וסמני ספיגת הסחוס כללו type IIA collagen N-terminal propeptide (PIIANP) ו- collagen helical peptide (HELIX-II). כמו כן נבדקו רמות matrix metalloproteinase 3 (MMP-3).

מתוצאות המחקר עולה כי במשתתפים שטופלו ב-Tocilizumab נצפתה ירדה תלוית מינון ברמות PIIANP, HELIX-II ו-MMP-3 לאחר 4 שבועות ורמתם נותרה נמוכה עד שבוע 24 למחקר. כמו כן, נצפתה במשתתפים אלה עליה ברמת סמני יצירת עצם. עם זאת, נצפה הבדל מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלסבו רק ברמת PINP לאחר 4 שבועות (p<0.01).

החוקרים מוסיפים כי במשתתפים בקבוצות ה-Tocilizumab חלה ירידה בסמני ספיגת העצם CTX-I ו-ICTP. לדבריהם, תוצאות אלו מלמדות כי לתרופה עשויה להיות השפעה חיובית על שחלוף העצם.

הם מציינים כי במשתתפים שטופלו ב-Tocilizumab וענו לקריטריונים של ה- American College of Rheumatology לשיפור של 50% (תגובת ACR50) או שהשיגו הפוגה קלינית בשבוע 24, נצפתה ירידה גדולה יותר ברמות ICTP, HELIX-II, ו-MMP-3, בהשוואה למשתתפים עם תגובה קלינית טובה פחות.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי שילוב של Tocilizumab ו-Methotrexate הוביל לירידה בסמני ספיגת עצם, שחלוף סחוס ורמות האנזים MMP-3. הם מסבירים כי הירידה ברמות סמנים אלו רומזת על פגיעה מוגבלת יותר במפרק, ועשויה להיות בעלת השפעה חיובית על מבנה השלד בחולים עם RA בדרגה בינונית עד חמורה.

Arthritis Rheum. 2010 Jan;62(1):33-43.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה