קשר בין וריאנטים גנטיים אימהיים ועובריים ובין לידה מוקדמת (מתוך כנס ה-SMFM)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- Society for Maternal-Fetal Medicine (SMFM) 30th Annual Meeting בחודש פברואר 2010, עולה כי נצפה קשר בין וריאנטים גנטיים אימהיים ועובריים ובין סיכון מוגבר ללידה מוקדמת.

החוקרים מסבירים כי לידה מוקדמת היא הסיבה המובילה לתמותת ילודים בארה”ב. בין גורמי הסיכון ללידה מוקדמת ניתן לציין זיהום ודלקת שלא זוהו. לדבריהם, עד כה לא נערכו עבודות לבדיקת הקשר בין גנים אימהיים ועובריים ובין צירים מוקדמים ולידה מוקדמת.

זהו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 233 נשים הרות ממוצא היספני עם לידה מוקדמת, שילדו 179 ילודים בגיל צעיר מ-37 שבועות. קבוצת הביקורת כללה 599 נשים היספניות שילדו 628 תינוקות בריאים לאחר הריון מלא. החוקרים הפיקו DNA מדם טבורי וכן מדם אימהי וזיהו 190 single-nucleotide polymorphisms (SNPs) ב-190 גנים אפשריים שעלולים להיות קשורים ללידה מוקדמת.

מתוצאות המחקר עולה כי הגן ל- interleukin-6 receptor (IL6R) היה הגן העוברי שנקשר בצורה החזקה ביותר ללידה מוקדמת (OR 2.07, 95% CI 1.42-3.02, p=0.000148). SNP בגן ל- tissue inhibitor of metalloproteinase 2 (TIMP2) היה הוריאנט הגנטי האימהי שנקשר בצורה החזקה ביותר ללידה מוקדמת (OR 1.98, 95% CI 1.38-2.83, p=0.000197). החוקרים מוסיפים כי נצפה קשר בין וריאנט עוברי בגן ל- insulin-like growth factor 2 ובין איזופורם 1 של ה- alpha 3 type IV collagen (COL4A3) האימהי, ומציינים כי גם לאחר תקנון נותרו הקשרים שנצפו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי נמצא קשר בין SNP בגן ILR6 ובין סיכון גבוה ב-50% ללידה מוקדמת, וכן בין וריאנטים גנטיים אימהיים של הגן COL4A3, המקודד לחלבון שמעורב בביולוגיית המטריקס החוץ-תאי, ובין לידה מוקדמת. הם מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים בתחום, ומוסיפים כי יש לבצע ריצוף של הגנים ולבדוק את התוצאות גם באוכלוסיות אחרות.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי הידע שנצבר ממחקר זה ודומיו עשוי להוביל לפיתוח בדיקות גנטיות להערכת הסיכון ללידה מוקדמת.

מתוך הכנס Society for Maternal-Fetal Medicine (SMFM) 30th Annual Meeting: The Pregnancy Meeting, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה