האם תוספי אבץ במהלך ההיריון מונעים שלשולים ביילודים? (מתוך Journal of Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Pediatrics עולה כי במדינות מתפתחות דוגמת פרו, בהן קיימת שכיחות גבוהה של חסר אבץ, מתן תוספי אבץ לנשים הרות עשוי לסייע בהפחתת תחלואה על-רקע שלשולים בתינוקות שלהן.

מהמחקר עולה כי בקרב תינוקות לאימהות שנטלו תוספי אבץ במהלך ההיריון, תועד מספר ימי שלשולים נמוך בהשוואה ליילודים לאימהות שנטלו פלסבו. כמו כן, הסיכוי לאירועי שלשולים שנמשכו למעלה משבוע היה נמוך יותר בקבוצה זו.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הוכיחו כי מתן תוספי אבץ לילדים קטנים עם שלשולים מסייע בהחלמה מהירה יותר. לפי המלצות WHO יש לשלב תוספי אבץ עם טיפול רה-הידרציה במקרים של שלשול חריף.

עם זאת, אין הרבה מידע בנוגע להשפעה של אבץ על תפקוד מערכת החיסון, כאשר ניתן לפני הלידה. במחקר קודם שנערך בבנגלדש, תוספי אבץ שניתנו לנשים הרות הפחיתו את הסיכון לשלשולים ביילודיהם בשיעור של 26%, עם ירידה של 64% בסיכון לשלשול חמור.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו אם תוספי אבץ שניתנו לנשים הרות שחיו באזורים עניים בלימה שבפרו, הפחיתו את התחלואה על-רקע שלשולים בתינוקות עד גיל שנה. 214 נשים טופלו בתוספים יומיים שהכילו 15 מיליגרם אבץ, 60 מיליגרם ברזל ו-250 מיקרוגרם חומצה פולית, בעוד ש-207 ביקורות תואמות נטלו תוספי פלסבו המכילים ברזל וחומצה פולית בלבד.

בין הגילאים 6 חודשים עד שנה, 80% מהתינוקות שנולדו לאימהות אלו פיתחו אירוע שלשולים אחד, לפחות.

החוקרים כותבים כי תינוקות לאימהות שנטלו אבץ בזמן ההיריון היו חולים ב-6% מהימים בהם היו במעקב, בעוד שתינוקות לאימהות שנטלו פלסבו היו חולים כ-8% מסך הימים בהם היו במעקב.

בנוסף, בקרב תינוקות לאימהות שנטלו תוספי אבץ תועד סיכון נמוך ב-34% לאירוע שלשולים שנמשך למעלה משבוע, או נוכחות ריר בצואה. כמו כן, החוקרים מצאו עדות לירידה במקרים של סקביאס בתינוקות לאימהות שנטלו אבץ.

במאמר מסבירים החוקרים כי תחלואה על-רקע שלשולים היא סיבה מובילה לתמותה ברחבי העולם. המחקר תומך במתן תוספי אבץ לפני הלידה, בעיקר באוכלוסיות דלות-משאבים, המצויות בתת-תזונה, בכדי להגן על התינוקות מפני תחלואה על-רקע שלשולים.

J Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה