אריתרופוייטין מגן על ילודים מפני HIE (מתוך ה- Pediatrics)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שיפורסם במהדורת מאי של ירחון ה- Pediatrics, עולה כי אריתרופוייטין (Erythropoietin) עשוי לשפר השלכות של HIE (hypoxic-ischemic encephalopathy), וכך להגן על יילודים מפני הפרעות נוירולוגיות והתפתחותיות.

החוקרים מסבירים כי פגיעה מוחית משנית לתשניק סביב הלידה הינה גורם נפוץ לחסרים נוירולוגיים קשים וכרוניים ביילודים, אשר מופיעים ב- 1 4 מקרים ל- 1,000 לידות חי.

החוקרים הניחו כי אריתרופוייטין עשוי להגן מפני אפופטוזיס נוירונאלי באמצעות מספר מנגנונים, וביניהם הורדת ייצור NO (nitric oxide) ושפעול מוגבר של אנזימים אנטי-אוקסידנטים.

במחקר הנוכחי נכללו 3 קבוצות: 15 יילודים עם HIE קל-בינוני שטופלו באריתרופוייטין (2500 IU לק”ג ליממה במשך 5 ימים), 15 תינוקות עם אותה דרגת אנצפלופתיה, אשר לא טופלו באריתרופוייטין, ו 15 תינוקות בריאים.  לשתי קבוצות האנצפלופתיה היו מאפיינים דמוגרפיים וקליניים דומים.

בתחילת המחקר לשתי קבוצות האנצפלופתיה היו רמות גבוהות יותר משמעותית של NO בהשוואה ליילודים בריאים.  אריתרופוייטין הוריד רמות NO לאורך המחקר, בהשוואה לרמות הבסיס או בהשוואה לשינויים בריכוזי NO בין שתי קבוצות האנצפלופתיה (P < 0.001). 

עוד עולה כי בקבוצת מקבלי האריתרופוייטין הודגם מספר נמוך יותר משמעותית של פרכוסים בהשוואה לקבוצת האנצפלופתיה שלא טופלה, לאחר 3 ימים (P = 0.033), ולאחר 5 ימים (P = 0.025).

לאחר שבועיים מתחילת המחקר, באופן מובהק, ליותר תינוקות בקבוצת הטיפול הודגם תרשים EEG (electroencephalography) תקין (66% מול 20%, P = 0.01).

לאחר 6 חודשים, 14 תינוקות מקבוצת האנצפלופתיה שלא טופלה, ו 15 מקבוצת האריתרופוייטין היו בחיים.  לקבוצה שלא טופלה היו שיעורים גבוהים יותר של ממצאים נוירולוגיים בלתי תקינים (71% מול 27%,  P = 0.03), ושל אשפוזים חוזרים (57% מול 13%, P = 0.03).

בנוסף, הראו החוקרים תבנית דומה של תוצאות ב- Denver Developmental Screening Test II בגיל 6 חודשים, עם שיפור משמעותי בקבוצת מקבלי האריתרופוייטין (P = 0.03).

החוקרים מציינים כי כל התינוקות הראו סיבולת טובה למינונים הגבוהים של אריתרופוייטין, ללא תופעות לוואי ספציפיות לטיפול זה.

NEC (Necrotizing enterocolitis) התפתח בשני תינוקות מקבוצת האנצפלופתיה שלא טופלה, ולא הופיע בקבוצת מקבלי האריתרופוייטין, אולם הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.  אף על פי כן, מאמינים החוקרים כי עולה צורך להמשיך ולחקור היבט זה, היות וקולטנים לאריתרופוייטין מצויים במעי המתפתח, ומתן אריתרופוייטין הודגם בעבר כבעל השפעה מגנה על מערכת העיכול.

בשלב זה, מסיקים החוקרים, מתן מוקדם של אריתרופוייטין לתינוקות עם HIE קל-בינוני מסייע במניעת פרכוסים, משפר תרשימי EEG ומניב מהלך התפתחותי טוב יותר בגיל 6 חודשים.

לידיעה במדסקייפ

pediatrics

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה