מה בין התמכרות למכוני שיזוף ובין הפרעות דיכאון, חרדה, ושימוש בסמים? (מתוך Archives of Dermatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Archives of Dermatology עולה כי שיזוף מלאכותי במכוני שיזוף עשוי להפוך להתנהגות ממכרת בקרב צעירים. החוקרים טוענים כי עבודתם זו מוסיפה לממצאי מחקרים קודמים בכך שקושרת בין התמכרות למכוני שיזוף ובין שימוש בחומרים והפרעות אפקטיביות.

בין החודשים ספטמבר ודצמבר 2006, השלימו 421 סטודנטים מצפון מזרח ארצות הברית שאלונים אנונימיים ביחס להרגלי שימוש במכוני שיזוף, שימוש בסמים וחומרים, תסמיני חרדה ודיכאון ומאפיינים דמוגרפיים.

על מנת להעריך את ההתמכרות האפשרית לשימוש במכוני שיזוף, עשו החוקרים שימוש בגירסאות מתואמות של שאלון ה-Modified Cut down, Annoyed, Guilty, Eye-opener (mCAGE) המשמש לסיקור לאלכוהוליזם, וכן בקריטריוני ה-DSM-IV-TR המשמשים לסיקור להפרעות שימוש בחומרים. גירסאות של מדדים אלו שימשו לדבריהם במחקרים קודמים שהעריכו התמכרות לשיזוף באור UV. כמו כן, נתבקשו החוקרים להשלים את שאלון ה-Beck Anxiety Inventory ואת שאלון ה-Beck Depression Inventory.

החוקרים מדווחים כי כשנשאלו המשתתפים אם עשו אי פעם שימוש בשיזוף מלאכותי (Indoor tanning), השיבו 237 (56.3%) מבין 421 בחיוב. שמונה מאלו לא נכללו בניתוח הסופי של הנתונים בשל מידע חסר במדדי ה-mCAGE וה-DSM-IV-TR, כך שבניתוח הנתונים נכללו בסופו של דבר 229 סטודנטים שעשו שימוש במכוני שיזוף. תשעים (39.3%) מהם ענו על הקריטריונים של ה-DSM-IV-TR ו-70 (30.6%) ענו על קריטריוני ה-mCAGE להתמכרות למכוני שיזוף.

הסטודנטים דיווחו בממוצע על 23 אירועים של שימוש במכוני שיזוף בשנה החולפת. אלו שלא ענו על הקריטריונים להתמכרות למכוני השיזוף דיווחו על שיזוף לעיתים תכופות יותר מאלו שהראו נטיות להתמכרות, ושתי קבוצות אלו דיווחו על שיזוף תכוף יותר לעומת אלו שלא ענו על הקריטריונים להתמכרות למכוני שיזוף.

באשר לקשר בין שימוש בחומרים ובין השימוש במכוני שיזוף, טוענים החוקרים כי נצפה הבדל משמעותי. 42% מהסטודנטים שענו לקריטריונים להתמכרות למכוני שיזוף (21 מבין 50) דיווחו על שימוש בשני חומרים ממכרים ומעלה (למעט אלכוהול) בחודש החולף. לעומת זאת, רק 16.0% מהסטודנטים (29 מבין 181) שמעולם לא עשו שימוש במכוני שיזוף ו-16.8% מאלו שלא הראו התמכרות למכוני שיזוף דיווחו על מידה כזו של שימוש בחומרים. סטודנטים שענו על הקריטריונים להתמכרות למכוני שיזוף דיווחו בנוסף על שימוש רב יותר באלכוהול ובמריחואנה.

לדברי החוקרים, ממצאיהם מעידים על כך שאלו העושים שימוש בסמים עשויים להראות סבירות גבוהה יותר לפתח תלות בשימוש במכוני שיזוף וזאת בשל תהליך התמכרות דומה. בנוסף, שיזוף מלאכותי ושימוש בסמים עשויים שניהם לזכות לעידוד על ידי נורמות של בני אותו הגיל.

החוקרים מציינים כי לא נצפה הבדל משמעותי ביחס לתסמיני דיכאון על פי מצב ההתמכרות למכוני שיזוף, ואולם השיעור של חרדה בינונית עד קשה היה כמעט כפול בקרב אלו שהראו התמכרות זו. הם מפרטים כי 14 (28.0%) מבין 50 הסטודנטים שענו על הקריטריונים להתמכרות למכוני שיזוף הראו חרדה בינונית-קשה על פי מדד ה-Beck Anxiety Inventory, לעומת 21 (11.6%) מבין 181 סטודנטים שלא עשו שימוש במכונים אלו, 18 (15.1%) מבין 119 שלא הראו התמכרות אליהם ו-12 (20.0%) מבין 60 שהראו נטייה להתמכרות למכוני שיזוף. באם הקשר בין חרדה ושימוש במכוני שיזוף יאושר במחקרים נוספים, טוענים החוקרים, הרי שיתכן ויהיה צורך בהפניית אלו העוסקים בצורה מופרזת בשיזוף מלאכותי ומראים סימנים של חרדה או דיכאון לשירותי בריאות הנפש.

החוקרים מוסיפים כי לא נצפה קשר בין סוג העור ובין ההתמכרות לשימוש במכוני שיזוף, אם כי הדבר עשוי לנבוע לטענתם מתת-ייצוג של אלו עם גווני עור כהים יותר. בנוסף, לא נצפה הבדל בין המינים ביחס להתמכרות זו, אם כי נשים זכו לייצוג רב יותר בעוקבת המחקר. החוקרים קוראים להמשך המחקר בתחום תוך שימוש בעוקבות מאוזנות יותר מבחינת המינים.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את מבנהו כמחקר חתך ואת העובדה כי התבסס על מדדים בדיווח עצמי. אוכלוסיית המחקר, סטודנטים מצפון מזרח ארצות הברית, עשויה להיות כזו שאינה מאפשרת הכללה ממסקנותיו על האוכלוסייה הכללית על קבוצות הגיל השונות, רמות סוציו אקונומיות שונות ואזורים גיאוגרפיים שונים.

על בסיס ממצאיהם אלו, מציינים החוקרים כי עשוי להיות מעניין לחקור את המנגנונים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים העומדים בבסיס הקשר בין התמכרות לשימוש במכוני שיזוף, התנהגויות ממכרות אחרות והפרעות אפקטיביות. מחקר שכזה עשוי לתרום להבנה של התמכרות זו ולהביא לפיתוח התערבויות מותאמות למוטיבציות הפרטניות של אלו העוסקים בשיזוף מלאכותי, הם מציעים.

Arch Dermatol. 2010;146:412-417

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה