עלייה משמעותית בשיעור גילוי מוקדם של סרטן העור (האגודה למלחמה בסרטן)

מעיקרי מסיבת העיתונאים שקיימה היום האגודה למלחמה בסרטן לרגל שבוע המודעות לגילוי מוקדם של סרטן העור, במסגרתו יפתחו מאות תחנות בדיקה חינם ברחבי הארץ:

כ-1,300 ישראלים אובחנו ב-2008 כחולים בסרטן העור (למעלה מ-100 חולים בחודש בממוצע), מתוכם כ-470 אובחנו בשלב הממוקד של המחלה, כלומר שומה שיטחית שאובחנה כמלנומה אך לא חדרה לעומק. מתחילת שנות ה-90, אז יזמה האגודה לראשונה את שבוע המודעות לסרטן העור, ועד היום, עלה שיעור המאובחנים בשלב המוקדם, מכלל חולי המלנומה פי 3.5! והוא עומד היום על 36%. “מדובר בהצלת חיים של ממש”, מסבירה מירי זיו, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן, “כיוון שגילוי מוקדם של המחלה הקטלנית, מעלה את סיכויי הריפוי ל-90% ויותר”.

הפער בין חולים, נשים וגברים, ממשיך לעלות, עקב מגמת עליה בהיארעות בגברים ומצב של יציבות בתחלואת הנשים. ילידי הארץ הם בסיכון הגבוה ביותר לסרטן העור, ביחס לאוכלוסיות עולים מאפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה (מצ”ב נתונים מלאים מאת ד”ר מיכה ברחנא, מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות)


השנה, תרגמה האגודה למלחמה בסרטן חומרי הסברה בנושא התנהגות חכמה בשמש ואבחון מוקדם של סרטן העור, גם לצרפתית, על מנת להגיע גם לאוכלוסיית עולים זו, שרבים ממנה מתמכרים לשמש הישראלית. החוברות ישולבו בפעילות כל קופות החולים ובפעילות סניפי האגודה למלחמה בסרטן ברחבי הארץ, ובמיוחד בריכוזי אוכלוסיה עולה מצרפת: ירושלים, נתניה, אשדוד, תל אביב ורעננה. את החוברות ניתן לקבל ללא תשלום, בטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן: 1-800-599-995.


ד”ר פליקס פבלוצקי, רופא עור בכיר ואחראי אישפוז יום דרמטולוגי במכון לפוטותרפיה במרכז הרפואי “שיבא”, מזהיר מפני שימוש נרחב במיטות שיזוף. “השימוש במיטות שיזוף מדאיג במיוחד בגילאים הצעירים כך לדוגמה נתונים שהתגלו בבריטניה מצאו ש-250,000 ילדים בגילאי 11-17 משתזפים באופן קבוע בעזרת מיטות שיזוף והמספרים גבוהים יותר במדינות סקנדינביה ואפילו באוסטרליה. “בישראל אין נתונים, אבל לצערנו מכונים רבים מפעילים מיטות שיזוף. חשוב להעביר את המסר כי חשיפה במיטת שיזוף מכפילה את החשיפה לקרינה אולטרא סגולה, כאשר האינטנסיביות יכולה להגיע עד פי 10-15 מהשמש באמצע היום. כשנחשפים מתחת לגיל 35 הסיכון לפתח מלנומה עולה ב-75%”.

לדברי ד”ר פבלוצקי, למי שטוען כי שיזוף מעלה את רמת ויטמין D בגוף, יש להזכיר כי ניתן לצרוך ויטמין D כתוספי תזונה, וכמו כן, בשמש הישראלית, חשיפה מועטה בשעות הבטוחות מספקת לקבלת ויטמין D בכמות הדרושה. יש לציין כי ארגון הבריאות העולמי הכניס השנה את מיטות השיזוף לרשימת המסרטנים הוודאיים בבני אדם.


ד”ר ניבה שפירא, דיאטנית קלינית, אוניברסיטת ת”א ויועצת האגודה למלחמה בסרטן חידשה על הקשר שבין תזונה ליכולת ההגנה על עורנו. מתברר כי בנוסף לשעות הבטוחות, שהיה בצל, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש ושימוש בקרם הגנה, גם קיווי רוזמרין, ברוקולי, שמן זית ומרווה יכולים לעזור. (מצ”ב מאמרה המלא).


יונה אלון, יו”ר סניף חולון של האגודה למלחמה בסרטן, שיתפה בסיפורה האישי: כיצד בזכות בדיקה פשוטה לגילוי מוקדם של סרטן העור אליה פנתה לאחר הרצאה בנושא ששמעה באגודה, ניצלו חייה.

לדו”ח המלא של ד”ר ברחנא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה