היעילות והבטיחות של Buprenorphine בחולים ללא טיפול קודם באופיואידים (מתוך כנס ה-AAPM)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-21 של ה- American Academy of Pain Management, עולה כי Buprenorphine במתן טראנס-דרמלי נמצא יעיל לשיכוך כאב בחולים עם כאב גב תחתון, שלא טופלו בעבר באופיואידים.

החוקרים מציינים כי Buprenorphine הינו אגוניסט חלקי לרצפטור האופיואידי μ, ומשמש לעיתים קרובות לטיפול בכאב אקוטי. בנוסף משמשת התרופה לטיפול בתלות באופיואידים. הם מסבירים כי לאחרונה פותחה מדבקה (Butrans, Purdue Pharma LP) להעברת התרופה באופן טראנס-דרמלי, המאפשרת מתן מתמשך של החומר לאורך 7 ימים.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את המדבקה לטיפול בכאב כרוני בינוני עד חמור, בחולים הנזקקים לטיפול מתמשך באופיואידים לפרק זמן ממושך.

המחקר הנוכחי הינו מחקר רב-מרכזי, אקראי-מבוקר וכפול סמיות, שנמשך 12 שבועות וכלל 1,024 משתתפים הסובלים מכאב גב תחתון כרוני בדרגה בינונית-חמורה, שלא קיבלו בעבר טיפול אופיואידי. בשלב ההרצה של המחקר קיבלו כל המשתתפים טיפול במדבקת ה- Buprenorphine. בשלב האקראי-מבוקר של המחקר נכללו 541 משתתפים שהגיבו לטיפול ולא סבלו מתופעות לוואי קשות. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת טיפול במדבקה המעבירה את Buprenorphine בקצב של 10 מק”ג/שעה (BTSD 10), למדבקה המעבירה את החומר בקצב של 20 מק”ג/שעה (BTSD 20), או למדבקת פלסבו. יעד המחקר העיקרי היה ציון הכאב הממוצע ב-24 השעות האחרונות בסיום 12 שבועות המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לפלסבו, בקבוצות ה-BTSD נצפה שיפור ממוצע רב יותר בציון הכאב. החוקרים מדווחים כי אחוז גבוה יותר מהמשתתפים בקבוצות ה-BTSD סיפרו על שיפור של 30% לפחות או 50% לפחות בציון הכאב, לעומת קבוצת הפלסבו.

בין תופעות הלוואי שנקשרו לטיפול מציינים החוקרים בחילה, פריחה במקום ההדבקה, וכאב ראש. תופעות לוואי חמורות נצפו ב-1.2% מהמשתתפים בקבוצות ה-BTSD, לעומת 0.7% בקבוצת הפלסבו, אך החוקרים מדגישים כי לא התרחשו מקרי מוות במחקר.

לדברי מומחה מהתחום, מדובר בטיפול מבטיח, היות והוא נוח לשימוש ודורש החלפת המדבקה רק פעם בשבוע. המומחה ציין כי מדבקות ה- Buprenorphine מכילות מינון נמוך של התרופה, ועל כן הסיכון לתופעות לוואי קטן יותר.

מתוך הכנס American Academy of Pain Management (AAPM) 21st Annual Clinical Meeting, 2010.

לידיעה במדסקייפ


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה