מהן הבשורות המרכזיות הצפויות מועדת סל הבריאות ב-2011 ?

מאת בעז גנזבורג

על השאלה הזו ניסתה רוני לינדר כתבת דה-מרקר לענות במסגרת כתבה שפורסמה היום בדהמרקר, ראו כאן.

בכתבתה בחרה לינדר להתמקד ב-5 הכרעות “אתגריות” שועדת הסל תאלץ להתמודד איתן :

1. סטיבקס – תחליף למריחואנה, בעיקר בשל הסוגייה האתית

2. גילניה – התרופה הפומית הראשונה לטרשת נפוצה,  האם היעילות והנוחיות שווים את תוספת העלות ?

3. פרדקסה – תחליף לקומדין באינדיקציה של פרפור פרוזדורים, גם כאן האם היעילות והנוחיות שלהם השפעה מהותית על ההיענות לטיפול “שווים” את תוספת העלות 

4. טכנולוגיות לטיפול בפצעים קשיי ריפוי – כמו VAC ונוספים , הבעייה כאן בעיקר היא מחסור בעדויות קליניות מבוססות למרות נסיון טוב שיש כבר ב”שטח”

5. פינוי מוסק במקרים דחופים – כאן השאלה היא אם בכלל יש לתקצב סעיף זה מסל הבריאות…

מעבר לחמשת הטכנולוגיות הבהחלט “מאתגרות” שלעיל נראה שכדאי להזכיר גם את הבקשות להרחבת התוויות בסל של אפיאנט (prasugrel ) לטיפול מונע לאחר אירוע קורנרי וטיפול PCI (כתחליף לקלופידוגרל), את הבקשה להרחבת התוויה לקלופידוגרל כטיפול מונע לשבץ, את הטיפול בקרסטור וליפיטור עבור מטופלים שיעד ה-LDL-C שלהם הוגדר כמתחת ל-70 מ”ג/ד”ל, ובודאי שיש עוד סוגיות קשות הנוגעות להרחבת התוויות לאווסטין, ארביטוקס, הרצפטין ועוד.

בשנה האחרונה, למיטב ידיעתנו, עמל וטרח צוות ממכון גרטנר בהערכות עלות/תועלת מדוקדקות. אלו אמורות לתת, בעיקר בסוגיות הקשות, כלי עזר לקבלת החלטה לועדת הסל.  יש לקוות שאכן כך זה נעשה, ושבהערכת התקציב הדרוש לטכנולוגיות המוצעות נלקחות בחשבון גם העלויות שצפויות להיחסך במערכת הבריאות כתוצאה מהשימוש בן, והכוונה לא רק לתרופה שאותה מחליפה התרופה החדשה אלא גם הירידה בעלויות סיבוכים, אישפוזים ופרוצדורות חוזרות . זה בעיקר בולט בטכנולוגיות כמו פרדקסה ואפיאנט שכן המחקרים מראים שתרופות אלה משיגות ירידה באירועים קליניים חמורים כמו שבץ ו/או אוטם שריר הלב בהתאמה, שגם להם מחיר כבד בתקציב הקופות שיש לקחתו בחשבון.

למעשה, נכון להיום אמורות היו המלצות הועדה כבר להתפרסם ולהכנס לתוקף, אך אלו נדחו בגלל אבלו של יו”ר הועדה פרופ’ רפי ביאר על מות אביו, וצפויות להתפרסם בימים הקרובים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה