האם יש מקום לטיפול אנטיביוטי במטופלים בקהילה המתייצגים עם שיעול וכיח צהובירוק? (מתוך Euro Resp J)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת European Respiratory Journal עולה כי טיפול אנטיביוטי ניתן בשיעור גבוה פי 3 במטופלים בקהילה אשר מתייצגים עם שיעול וכיח צהוב או ירוק, מאשר אלה ללא כיח. הטיפול האנטיביוטי לא נמצא כמזרז את ההחלמה במטופלים אלה.

במחקר זה השתתפו מעל 3200 מטופלים אשר התייצגו עם הרגשה כללית רעה, שיעול או דלקת דרכי נשימה תחתונות. החוקרים עקבו אחר רישומים של הרופאים הראשוניים אודות התסמינים והטיפול שניתן, וכן אחר יומן שניהלו המטופלים עם נתונים אודות התסמינים וההרגשה הכללית שלהם. נתונים אודות מעל 2400 מטופלים נכנסו לניתוח הנתונים הסופי.

החוקרים מצאו כי הרופאים רשמו אנטיביוטיקה בשיעור גבוה פי 3 ויותר במטופלים עם כיח בצבע צהוב או ירוק, מאשר באלה ללא כיח (יחס סיכויים, odds ratio , של 3.2, CI 95% 2.1-5.0). לא נמצא קשר דומה במטופלים עם כיח לבן או חסר צבע (יחס סיכויים של 0.95, CI 95% 0.61-1.48). כמו כן, לא נמצא הבדל בשיעור רישום האנטיביוטיקה בין מטופלים אשר דווחו על הרגשה כללית רעה, לבין אלה שדיווחו כי הרגישו בסדר.

מתן אנטיביוטיקה לא נמצא קשור בשינוי גדול יותר בהפחתת הסימפטומים במטופלים עם כיח צהוב (P=0.68 ) או ירוק (P=0.11 ), בכל הרמות של הרגשה כללית לא טובה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים מבוגרים המתייצגים בקהילה עם שיעול חריף או דלקת בדרכי נשימה תחתונות, קיים שיעור גבוה יותר של רישום אנטיביוטיקה באלה עם כיח צהוב או ירוק. לא נמצא קשר בין צבע הכיח לבין מהירות ההחלמה, כמו גם לא נמצא קשר בין צבע הכיח לבין תועלת של טיפול אנטיביוטי. החוקרים מציינים כי דרך הטיפול המקובלת והנטיה לחשוב כי כיח צהובירוק משקף זיהום חיידקי אינן בהכרח נכונות. גם וירוסים יכולים לגרום לייצור כיח צהובירוק, ועל כן ההחלטה על טיפול אנטיביוטי צריכה להיות זהירה יותר, ורק במטופלים אשר יכולים באמת להנות מטיפול זה.

Eur Respir J, March 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה