התמכרות לאוכל מדגימה תגובה מוחית דומה לזו של התמכרות לסמים או אלכוהול (מתוך Arch Gen Psychiatry)

מוח גירוי חשמלי

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Archives of General Psychiatry עולה כי התנהגות של אכילה הדומה להתמכרות נראית דומה בדימות של functional MRI (או fMRI ) לתמונה של התמכרות לסמים או אלכוהול. כמו כן, צריכת המזון הפחיתה עיכוב באיזורים האחראים על שליטה על הדחפים.

השמנת יתר הינה הסיבה השניה למוות הניתנת למניעה, אשר פוגעת בכשליש מאוכלוסיית ארצות הברית. רב הטיפולים הקיימים לא נותנים תוצאות שנשארות לאורך זמן, ורב המטופלים מעלים חזרה את המשקל שהורידו תוך 5 שנים.

במחקר זה השתתפו 48 נשים בריאות בגיל ממוצע 20.8 עם משקל הנע בין רזון להשמנה. הנשים עברו סריקת MRI מוחית בהנתן גירוי של מזון. הסריקה הדגימה פעילות מוגברת באיזורי התגמול של המוח, כולל dorsolateral prefrontal cortex וכן caudate . החוקרים מציינים כי ההפעלה המבוססת תגמול דומה מאד לזו באנשים המכורים לאלכוהול או ניקוטין. אמנם מחקרים קודמים הדגימו קשר בין השמנת יתר לבין התמכרויות, זהו המחקר הראשון שהדגים תמונה זו בתגובה לגירוי של מזון.

החוקרים מציינים כי מדובר במנגנון כפול, אשר גם מעלה את ההשתוקקות לאוכל בהנתן גירוי כגון תמונה או ריח, וגם מפחית את יכולת השליטה על הדחפים. כך, אם ישנם סוגי מזון אשר מייצרים תגובה זו של התמכרות, ניתן להבין מדוע אנשים לא מצליחים לרדת במשקל. אמנם, ממחקר זה לא ניתן לדעת האם מדובר בתגובת התמכרות מובנת בתוך המוח, אשר גורמת להשמנת יתר, או לחילופין שסוגי מזון מסויימים מפעילים את מנגנון ההתמכרות במוח. על מנת לעמוד על כך, יש צורך במחקרי אורך.

מומחה מהתחום ציין כי מחקר זה הדגים כי מנגנון ההתמכרות במוח הינו מנגנון כללי, אשר יכול להיות מופעל עם סוגים שונים של גירויים. המחקר מדגים בסיס ביולוגי להתמכרות לאוכל. הדבר עשוי לשנות את התפיסה של אנשים עם השמנת יתר, שכן חלקם שמנים לא מתוך בחירה, אלא מתוך התמכרות לאוכל ברמה הביולוגית. חשוב לציין כי אכילת יתר עשויה לנבוע מסיבות רבות, כולל סיבות ביולוגיות שונות.

Arch Gen Psychiatry, April, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה