עדויות נוספות לפיהן טיפול בתרופות לדיכוי חומצת קיבה מעלה את הסיכון לדלקת ריאות (Eur Respir J)

מחקר חדש מהולנד מאשר כי קיים קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitors) ובין סיכון מוגבר לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, למרות שהמנגנון בבסיס הקשר אינו ברור.

החוקרים מקווים כי בעקבות תוצאות המחקר רופאים רבים יבינו כי למרות התועלת הרבה של הטיפול ב-PPI, לא מדובר בטיפול נטול כל סיכון.

החוקרים מדגישים כי הם אינם קוראים לצמצם את השימוש בתרופות אלו, אך סבורים כי יש להקפיד על מתן הטיפול רק בהתוויות ההולמות.

מדגם המחקר כלל 430 מבוגרים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ו-1,720 ביקורות תואמות.. מהתוצאות עולה קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI במהלך 30 הימים האחרונים ובין עליה של פי שלוש בסיכון  לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה (p<0.01). 12 מבין 430 החולים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה החלו לאחרונה טיפול ב-PPI (2.8%), זאת בהשוואה ל-16 מבין 1,720 ביקורות (0.9%).

כמו כן, 4 מבין 12 החולים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (33%) שכבר החלו טיפול בתרופות ממשפחת PPI אושפזו ליחידת טיפול נמרץ, בהשוואה ל-7% בלבד מהחולים שלא קיבלו טיפול זה. לאחר תקנון למחלות רקע, גיל, מין ומדד חומרת דלקת ריאות, החוקרים מצאו קשר בלתי-תלוי בין התחלת טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין אשפוז ביחידת טיפול נמרץ (p<0.01).

זהו המחקר הראשון שכלל נתונים מיקרוביאליים, על-בסיס פרוצדורות אבחנתיות נרחבות לזיהוי הגורם האחראי לדלקת ריאות. החוקרים לא מצאו שכיחות מוגברת של חיידקי מערכת עיכול או חיידקי פה ולוע בחולים שנטלו PPI בהשוואה לאלו שלא נטלו תרופות אלו.

דלקת ריאות על רקע חיידקי מערכת עיכול תועדה רק בשני חולים תחת טיפול נוכחי ב-PPI. לפיכך, צמיחה ואספירציה של פלאורה של מערכת העיכול אינה הגורם העיקרי לדלקת ריאות תחת טיפול לדיכוי הפרשת חומצת קיבה. החוקרים מציינים כי ייתכן וישנם מנגנונים אחרים בבסיס הקשר בין PPI ובין הסיכון לדלקת ריאות, ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

Eur Respir J. Published online April 8, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה