ליריקה מפחיתה את הצורך בטיפול באופיואידים בקשישים לאחר ניתוח לב (Br J Anaesth)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-British Journal of Anaesthesia עולה כי טיפול ב-Pregabalin (ליריקה) מסייע בהפחתת נטילת טיפול באופיואידים לאחר ניתוח לבבי, עם ירידה בהיארעות בלבול ביום הראשון לאחר הניתוח וקיצור הזמן עד לאקסטובציה.

ברקע למחקר הסבירו החוקרים כי מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של ליריקה על נטילת טיפול ב-Oxycodone, בלבול לאחר ניתוח וכאב בקשישים לאחר ניתוח לבבי.

מדגם המחקר כלל 70 חולים, בגילאי 75 ומעלה, שחולקו באקראי לטיפול בליריקה במינון 150 מ”ג לפני הניתוח ומינון של 75 מ”ג פעמיים ביום או פלסבו למשך חמישה ימים לאחר הניתוח. 

עוצמת הכאב נקבעה על-בסיס מדד VRS (Verbal Rating Scale). כאשר עוצמת הכאב עמדה על 2 ומעלה בסולם VRS, החולים קיבלו טיפול ב-Oxycodone דרך הוריד או דרך הפה. בלבול לאחר ניתוח נקבע לפי מדד CAM-ICU (Confusion Assessment Method for Intensive Care Unit). הערכת כאב לאחר-ניתוח התבססה על ראיון טלפוני חודש ושלושה חודשים לאחר הניתוח.

החוקרים מדווחים כי מהתוצאות עולה כי חלה ירידה של 44% בצריכה המצטברת של Oxycodone פראנטרלי במהלך 16 שעות לאחר אקסטובציה, והצריכה הכוללת של Oxycodone מהאקסטובציה עד ליום החמישי לאחר הניתוח ירדה ב-48% בקבוצת המטופלים בליריקה. הזמן עד לאקסטובציה היה קצר ב-138 דקות ומדדי CAM-ICU היו נמוכים יותר משמעותית ביום הראשון לאחר הניתוח בקבוצת הפלסבו, למרות שלא היה הבדל מובהק במבחן MMSE (Mini-Mental State Examination) או RASS (Richmond Agitation Sedation Score). היארעות כאב בזמן תנועה הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת המטופלים בליריקה שלושה חודשים לאחר הניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בליריקה הפחית את הצורך בנטילת אופיואידים לאחר ניתוח לבבי, עם ירידה בהיארעות בלבול ביום הראשון לאחר הניתוח ובמשך הזמן עד לאקסטובציה. שלושה חודשים לאחר הניתוח, בחולים בקבוצת הטיפול בליריקה דרגת הכאב בזמן תנועה הייתה נמוכה יותר.

Br J Anaesth. 2011 Apr 6

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה