גירוי העצב הטיביאלי עוזר בטיפול בשלפוחית שתן פעילה ביתר (מתוך כנס גניקולוגיה ומיילדות)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס הקליני השנתי של הקולג’ האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה (American College of Obstetrics and Gynecologys Annual Clinical Meeting ) עולה כי גירוי עצבי המבוצע בקהילה עשוי לעזור בטיפול בשלפוחית שתן פעילה ביתר (overactive bladder ) במטופלים אשר ניסו טיפול תרופתי ללא הצלחה. ניתוח נתונים מתת קבוצה ממשתתפי המחקר מדגים כי טיפול זה עשוי לעזור גם במקרים של בריחת צואה.

במחקר זה השתתפו 150 מטופלים עם שלפוחית פעילה ביתר, אשר טופלו בעבר בתרופות אנטיכולינרגיות במשך 6 חודשים בממוצע (טווח של פחות מחודש עד מעל 10 שנים). המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבלת טיפול על ידי גירוי עצבי או טיפול דמה. הטיפול בגירוי עצבי, percutaneous tibial nerve stimulation , או PTNS , כולל הכנסת אלקטרודת מחט לתוך הקרסול, קרוב ככל האפשר לעצב הטיביאלי, וגירוי העצב במשך 30 דקות. מנגנון הפעולה הוא דרך גירוי איזור S3 של הסקרום, בו נמצאים העצבים המעורבים בבקרת שלפוחית השתן. טיפול הדמה כלל הצמדת המכשיר לעור והעברת רטט לעור, אך ללא גירוי חשמלי.

החוקרים מצאו שיפור בינוני עד משמעותי לפי Global Response Assessment (GRA) ב-44 מתוך 73 המטופלים ב-PTNS (כלומר 60.3%) לעומת 15 מתוך 77 המטופלים בטיפול דמה (כלומר 19.5%), עם P<0.001 . כמו כן, מטופלים בקבוצת הטיפול הדגימו שיפור משמעותי יותר בציוני GRA לתכיפות במתן שתן, דחיפות במתן שתן, ו-urge incontinence (עם P<0.05 ). החוקרים מציינים כי לטיפול לא היו תופעות לוואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות מדגימות יעילות של טיפול ב-PTNS יחסית לטיפול דמה במטופלים עם שלפוחית פעילה ביתר. החוקרים מדגישים כי בחרו משתתפים למחקר אשר כבר טופלו בעבר טיפול תרופתי למצבם, וכן ביטלו את אפקט הפלצבו שבתחילת טיפול.

במחקר המשך בדקו החוקרים השפעת PTNS על בריחת צואה בנוסף לבריחת שתן. החוקרים ערכו מחקר בתוית פתוחה ב-5 מטופלים וכן מחקר כפול-סמיות ב-11. במחקר התוית הפתוחה מצאו החוקרים שיפור ב-4 מתוך 5 המטופלים. במחקר כפול הסמיות 9 מתוך 11 דווחו על שיפור. שילוב נתונים אלה מראה כי 13 מתוך 16 מטופלים, כלומר 81%, דווחו על שיפור בתסמיני בריחת הצואה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה