מה הקשר בין רמת השכלה לבין מהירות ההזדקנות? (מתוך Brain Behavior Immunity)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Brain, Behavior, and Immunity עולה כי רקע של מצב סוציואקונומי נמוך עשוי להיות קשור להזדקנות ביולוגית מהירה יותר, אם כי ממצאים אודות הקשר בין אורך טלומר (telomere ) לבין מצב סוציואקונומי אינם עקביים עד כה.

במחקר זה בדקו החוקרים את ההשערה כי אורך טלומר קצר יותר וכן פעילות האנזים telomerase יהיו קשורים להשכלה, אשר מהווה מדד מוקדם למצב הסוציואקונומי בהמשך החיים. החוקרים בדקו את אורך הטלומר בתאי דם לבנים מדגימות דם של 448 גברים ונשים בריאים בגילאים 53-76, וכן את פעילות telomerase ב-416 דגימות. את רמת ההשכלה סיווגו החוקרים ל-4 רמות, וכן העריכו את המצב הסוציואקונומי לפי רמת הכנסה ותעסוקה.

החוקרים מצאו כי רמת השכלה נמוכה יותר נמצאה קשורה באורך טלומר קצר יותר לאחר תקנון לגורמים מתערבים ביולוגיים והתנהגותיים. רמת ההכנסה והתעסוקה לא נמצאו קשורות לאורך הטלומר. הקשר בין אורך הטלומר לבין רמת ההשכלה נשאר גם לאחר תקנון לתנאים הסוציואקונומיים הנוכחיים. בגברים, הרמה הגבוהה ביותר של פעילות telomerase נמצאה קשורה לרמת ההשכלה הנמוכה ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמה סוציואקונומית נמוכה, המוגדרת על ידי רמת השכלה ולא על ידי התנאים הסוציואקונומיים הנוכחיים, נמצאה קשורה לטלומרים קצרים יותר. החוקרים משערים כי השכלה נמוכה עשויה להיות גורם מנבא למצב הסוציואקונומי בעתיד, וקשורה לעומס allostatic (או allostatic load , כלומר העומס הכרוני שגורם לתגובות פיזיולוגיות בגוף), הגורם בסופו של דבר לקיצור הטלומרים. השכלה עשויה להגביר יכולת פתרון בעיות, אשר תוריד את רמת הלחץ והעומס, וכך יתכן ותשקף יתרון ביולוגי.

Brain Behavior Immunity 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה